Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Viktor Frisk startar sociala medier-byrå: ”Vill förvalta allt jag har lärt mig”

Publicerad: 2 december 2020, 14:16

Med Reach har Viktor Frisk och Techpositions vd Jennie Sinclair tagit med sig flera välkända namn inom den svenska influencer marketing-scenen. Målet är att bli Sveriges bästa byrå inom sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierViktor Frisk

Viktor Frisks karriär inom sociala medier började med en modeblogg som 15-åring i Eskilstuna. Han har sedan dess byggt ett personligt varumärke med stor räckvidd vilket gett honom en plattform som innefattar alltifrån artisteri till kommersiella samarbeten.

Vid en tid var han knuten till pr-byrån Mindmakers som sociala medier-chef. Nu startar han sociala medierbyrån Reach tillsammans med tidigare kollegan på Mindmakers tillika Techpositions vd Jennie Sinclair.

Systerbyrån ska hjälpa marknadsavdelningar att nå bredare med sina budskap i sociala medier med engagerande content. 

Från start finns en för kategorin namnkunnig och meriterad uppställning.

Nishti Housseini - med grunden i psykologi och personlig utveckling som i dag projektleder och coachar en rad kända namn i branschen. På Reach får hon rollen som projektledare.

Evelina Sigetty - influencerfotograf med erfarenhet av såväl lokala som internationella uppdrag. Driver hela kampanjer och kommer att vara delprojektledare med kreativt ansvar samt bygga upp byråns foto-avdelning.

Andreas Goliath - filmare med ett antal Youtube-succéer bakom sig. Han blir navet i byråns kreativa team med ansvar för att bygga upp film-avdelningen.

Emil Ingemarsson - har en bakgrund inom försäljning med uppdrag från både bil-, telekom- och retailbranschen och kommer att hantera och koordinera kunduppdrag med fokus på nya relationer.

Johan Hellberg, personen som hjälper att sätta ihop byråns 360 graders-koncept. Bygger appar och hemsidor.

Jennie Sinclair kommer att axla rollen som vd under byråns första år parallellt med att hon fortsätter driva systerbyrån Techposition.

– Vi har tidigare arbetat ihop genom olika projekt på Mindmakers och har hållit kontakten. Det är väldigt tydligt att det är de nya generationerna som förändrar samhället genom ny teknik och sociala medier. Jag hade några idéer som jag presenterade för Jennie, hon fångade upp dessa och nu ska vi driva byrå ihop, säger Viktor Frisk till Resumé.

Jennie Sinclair:

– Många företag har inte greppat hur medielandskapet har förändrats och hamnar lätt utanför.  De som driver förändringen är unga och de jobbar både snabbt, transparent och nära målgrupperna. Det kan vara svårt för bolag att omvandla positionering och kommunikationsstrategi i de sociala kanalerna. Reach blir ett sätt att brygga över den utmaningen.

Tanken är att den nya byrån ska kunna koppla ihop företag med profiler, ett stall är redan på plats tack vare Viktor Frisks och Nishti Housseinis nätverk.

– Samir och Viktor har blivit en språngbräda för mig att göra det jag gillar bäst. Jag har hållit på med det här sedan jag var 15 år och nu vill jag kunna förvalta allt det jag har lärt mig i det här bolaget.

– Vi kommer också att jobba med content åt företag utifrån alla de olika kompetenser som vi sitter på.

Reach kommer både att jobba med Techpositions kunder och egna uppdrag. Varken Jennie Sinclair eller Viktor Frisk vill berätta vilka de nya kunderna är, men faktum är att erbjudandet rullades ut tidigare i höstas. Byråerna kommer att jobba under samma tak.

Vad bedömer du största misstaget som företagen gör i sin sociala medier-strategi?
– Största misstagen är att de inte vet hur de ska kommunicera till publiken. Genom sociala medier får följarna se sina idoler i varje steg och därmed komma väldigt nära. För att bygga långsiktig räckvidd handlar det också om att tänka i kreativa koncept och inte bara tänka på sälj. Det är ett misstag många gör. Det ska vara 80 procent inspiration och 20 procent sälj, säger Viktor Frisk.

Visionen är tydlig. Reach ska bli ”Sveriges bästa sociala medier-byrå”.

Hur kommer ni att särskilja sig som sociala medier-byrå?
– Vi vet hur landskapet fungerar och har 500 000 följare tillsammans. Men framåt tror jag att många av aktörerna i vår kategori kommer att driva utvecklingen tillsammans och hjälpa varandra snarare än att vara konkurrenter.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medierViktor Frisk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News