Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Vill förbättra effektmätningen av content marketing – släpper rapport

Publicerad: 16 December 2019, 11:12

Branschorganisationen för Sveriges contentbyråer, Swedish content agencies, släpper nu en rapport om effekterna av content marketing.  


Ämnen i artikeln:

Swedish Content AgenciesContentbyråer

Rapporten kommer att starta med en spaning där namnkunniga experter som Les Binet, Niklas Bondesson, Sara Rosengren, Adam Ferrier och Mars Rönne har bidragit. Spaningen kommer att följas upp med en guide och lyftas ämnet på Content Day som äger rum den 14 februari 2020.

– När vi gjorde en undersökning bland våra medlemmar visade det sig, inte helt oväntat, att ämnet är superaktuellt. De flesta vill arbeta mer effektivt och strukturerat med mätning av effekter, säger Sonja Björk Ebert, vd på Swedish Content Agencies i en kommentar till rapporten.

I rapporten beskriver flera av contentbranschens vd:ar om de utmaningar de står inför. Det handlar om att komma närmare affärsnyttan för sin uppdragsgivare, finna ny kompetens och mäta kommunikationens roll i både kortsiktiga och långsiktiga insatser.

– Naturligtvis är det två parter som måste samspela i arbete med att skapa rätt effekt, både uppdragsgivare och byrå. Men med rapporten så vill vi belysa vad man bör få upp på dagordningen. Vi i styrelsen har tillsatt en arbetsgrupp kring effekt som har jobbat fram denna matiga rapport. Men vi kommer att fortsätta arbeta löpande med frågorna menar Maria Westman, ordförande i Swedish Content Agencies i en kommentar. 

Sonja Björk Ebert:

– Våra medlemmar jobbar redan med långsiktiga och uthålliga insatser. Inte sällan nära innehåll och kund i vardagen och har därför stora möjligheter att successivt och tillsammans bygga effekt och värde på sikt. Jag har ju arbetat både på byråsidan och på företagssidan. Har man inte målsättningen klar för sig, så kan även den bästa kreativa idén dö ut. Vi hoppas att denna rapport både kan inspirera men också sätt i gång rätt samtal. 

 

Rapporten På spaning efter effekt finns att ladda ner gratis på swedishcontent.se

Guiden delas ut på Content Day, på Alla hjärtans den 14 februari på Anglais Hotell. www.contentday.se 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.