Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vind i seglen för Viva Media Group: ”Oerhört stolta”

Publicerad: 21 februari 2022, 09:51

Viva Medias vd och medgrundare Arash Gilan driver podcasten VD-podden.

Efter en tuff period i inledningen av pandemin fick digitalbyrån Viva Media ordentlig snurr på affärerna. Enligt det färska bokslutet ökade man sin omsättning med cirka 10 procent, från 147 till 162 miljoner kronor. ”Vi växer nästan på alla fronter” säger vd:n Arash Gilan.


Ämnen i artikeln:

Viva MediaBokslutNyheter

Efter att under 2020 ha tappat i intäkter gjorde Viva Media Group förra året en rejäl återhämtning. Omsättningen för hela bolagsgruppen uppgår till 162 miljoner kronor, vilket är en ökning med 15 miljoner kronor i jämförelse med föregående år. Samtidigt lyckades man förbättra vinstmarginalen (2,9%) marginellt. Rörelseresultatet steg från 2,3 till 4,9 miljoner kronor. Antalet anställda i bolagsgruppen ökade från 74 till 76.

Innan pandemin gick bolaget igenom en större omorganisation och mellan mars och september 2020 var man kraftigt påverkade av många kunders inbromsningar när det kommer till marknadsföring. Det ledde till att man permitterade delar av arbetsstyrkan mellan juli och september 2021. 

När vinden väl hade vänt märkte dock Viva att kunderna var mer intresserade av digital marknadsföring än vad de varit innan pandemin, vilket ligger bakom den intäktsökning bolaget nu redovisar. Vd:n och medgrundaren Arash Gilan berättar för Resumé att Viva efter några inledande år med fokus på performance marketing breddat sitt erbjudande till sociala medier, mediestrategi och kreativitet. I dag ser han på bolaget som en ”marknadsföringsbyrå”

– Vi växer nästan på alla fronter men starkast tillväxt har vi inom sociala medier och vårt kreativa erbjudande som innebär allt från arbeten med varumärkesidentitet till annonser och koncept. Men viktigast av allt i vår framgång är att våra kunder stannar längre och har aldrig varit nöjdare vilket vi mäter kontinuerligt genom NPS.

Arash Gilan har sedan han tog över som vd 2017 varit en aktiv röst i branschdebatten. Han driver bland annat intervjupodcasten VD-podden, skriver nyhetsbrev och är författaren bakom två böcker. Lärdomarna från det har han tagit med sig in i Viva som nyligen byggt en egen studio.

– Möten jag har med gästerna i VD-podden och i mitt skrivande lär mig så mycket, lärdomar som vi sedan delar så att alla kan ta del av det. Viva har sen en tid tillbaka producerat podd, webinar och text som ett sätt att skapa förtroende för vår kunskap. Man kan därigenom bygga en uppfattning kring vad vi kan, gör, är, och står för. Målbilden är att ledare och marknadsförare ska känna att Viva är ett ställe man kan lära sig av och utveckla sin egen kompetens genom. Om några utav alla som följer oss sen väljer att bli kunder och vill skapa vass marknadsföring tillsammans med oss så blir vi så klart oerhört stolta.

Nyckeltal Viva Media Group:

Omsättning: 162,6 Mkr (147,7)

Rörelseresultat (EBIT): 4,9 Mkr (2,3)

Antal anställda: 81, varav 76 i Sverige. 

Soliditet: 21 procent (21,7)

 

Räkenskapsåret sträcker sig mellan juli 2020 och juni 2021.

Hur ser du på möjligheterna till fortsatt tillväxt?

– Viva påbörjade för några år sedan en fantastisk resa där vi bygger bolaget genom kultur och med människan i fokus. Teknik är ett medel för oss marknadsförare men människan är precis allt. Kärnan i det handlar för oss om lagarbete och att bygga en kultur där alla är ledare och följare. Hos oss pratar vi ofta om att det inte är Jag-Va utan Vi-Va, en mentalitet där jaget inte går före laget men är för laget, säger Arash Gilan och fortsätter:

– Vi ligger bättre till redan nu jämfört mot föregående år i försäljning, så det håller i sig och det beror på vår fantastiska personalstyrka som nu är över 80 personer (inkl. norska verksamheten reds. anm). Just personalen har varit den absolut viktigaste delen i vår tranformationsresa mot tillväxt och lönsamhet. Du blir aldrig bättre än teamet du jobbar med och det är en ynnest för mig att bygga bolag tillsammans med så begåvade men samtidigt så ödmjuka kollegor!  

Viva Media ägs av ett konsortium av mediebolag bestående av bland annat Gota Media, NWT och Medieanalys samt medgrundarna Arash Gilan och Henrik Zobal. Huvudkontoret har man i Uppsala med filialer i Kalmar och Oslo. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Viva MediaBokslutNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.