Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Vinsten faller för Change

Publicerad: 4 November 2020, 11:53

Bild från Changes sommarkampanj för Miljonlotteriet.

Foto: Press

Reklambyrån Change lämnar ett år präglat av uppsägningar och sjunkande vinst bakom sig. Samtidigt ser man ljust på framtiden. ”Under 2020 ska vi ta ett rejält omtag om vår kultur”, skriver bolaget i förvaltningsberättelsen.


Ämnen i artikeln:

Change

Göteborgsbyrån Change lämnar ett mer eller mindre händelserikt år bakom sig. Kunden och Kemikoncernen Akzo Nobel försvann, och flera kunder valde att genomföra stora omorganisationer. Eftersom beläggningen sjönk varslades sex tjänster och fyra sades upp. Därtill sade flera medarbetare upp sig av fri vilja. 

”2019 var ett speciellt år på Change. Det var mycket som blev annorlunda än vi tänkt oss”, skriver bolaget i årsredovisningens förvaltningsberättelse. 

Å andra sidan lyfter bolaget fram att de trots kundtapp lyckades stänga året med vinst. Det är dock ett kraftigt tapp jämfört med året innan. Mellan 2018 och 2019 sjunker vinsten från 4,2 miljoner kronor till drygt en halv miljon kronor. Nettoomsättningen växer marginellt, från 53,3 miljoner kronor 2018, till 54,5 miljoner kronor 2019. Byråintäkten landar på 41,3 miljoner kronor. 

Trots flera uppsägningar växer medelantalet anställda i bolaget, från 43 till 47 personer. Under 2019 har tre nya personer plockats in, med ytterligare öppning för en tjänst 2020. Framåt väntas uppdraget för Volvo Trucks växa, och Change skriver att de har flyttat fram positionen med Volvo. 

”Under 2020 ska vi ta ett rejält omtag om vår kultur. Vi kommer bland annat att skapa en struktur så att alla blir mer flyttbara mellan teamen. Vi kommer ta ett starkare grepp om vår ekonomistyrning och vi behöver effektivisera vårt arbete med newbiz”, skriver bolaget.  

Hur dessa planer påverkats av coronapandemin framkommer inte. 

Change Reklambyrå AB 2019

Nettoomsättning: 54,5 Mkr (53,3 Mkr)

Byråintäkt: 41,3 Mkr (42,6 Mkr)

Rörelseresultat: 510 791 kr (4,2 Mkr)

Medelantal anställda: 47,4 (43,1)

Föregående års siffror inom parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Change

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.