Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Vinsten krymper för Granath

Publicerad: 18 Augusti 2020, 11:12

David Granath är vd för den självbetitlade fullservicebyrån Granath.

Både omsättning och vinst sjunker för reklambyrån Granath, som levererade en vinstmarginal på 0,7 procent under 2019.


Ämnen i artikeln:

Granath

2019 har varit ett fruktsamt år för reklambyrån Granath, som under året skrev avtal med flera nya kunder. Bland annat Finansinspektionen och Polismyndigheten, som man kommer att arbeta med de kommande åren. Likaså fortsätter uppdragen med Westfield Unibail Rodamco, Returpack/Pantamera och Manpower. 

Trots det sjönk både vinst och omsättning under fjolåret. Nettoomsättningen landar på 29,6 miljoner kronor, att jämföra med 40,5 miljoner kronor året innan. Vinsten mer än halveras, från 864 000 kronor, till 127 000 kronor. 

– Vi har gjort lite mindre inköp för kunds räkning. De tenderar ju att bli lite upp och ner på grund av vilka inköp man gör. Byråintäkten är nästan densamma, säger vd:n David Granath

Byråintäkten landar på 20,8 miljoner kronor, vilket är en minskning med 9 procent jämfört med föregående år. Det ger en vinstmarginal på 0,7 procent. 

Under året hade Granath ett medelantal anställda på 22 personer, något fler än året innan. 

Vid årsskiftet såg Granath ett bättre utgångsläge och högre budget än tidigare år, men coronapandemin har därefter påverkat bolaget i den grad att flera medarbetare har permitterats. 

”Långsiktigt ser dock Granaths ekonomi och struktur sund ut och styrelsen vidtar löpande åtgärder för att begränsa effekten”, skriver man i bokslutet.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Granath

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.