Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Vinsten rasar för Borg & Owilli – gör sig redo för tillväxtresa

Publicerad: 26 Augusti 2020, 13:30

Mikael Owilli är vd på contentbyrån Borg & Owilli.

Byråintäkt och omsättning ligger under 2019 kvar på stabila nivåer för Borg & Owilli. Däremot rasar vinsten, och marginalen går från 26 till 1 procent. ”Det är i grunden strategiska beslut för att på sikt möjliggöra vår fortsatta tillväxtresa”, säger vd:n Mikael Owilli.


Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Contentbyrån Borg & Owilli grundades 2016 och har på bara några år byggt upp en stabil verksamhet. Byråintäkten är fortsatt hög under 2019, och landar på strax under 37 miljoner kronor. Omsättningen ligger likaså kvar på föregående års nivå, på 60 miljoner kronor. Däremot sjunker vinsten rejält. Det beror enligt vd:n Mikael Owilli på flera investeringar som gjorts under året. 

– Bolaget har under året investerat bland annat i nya större lokaler centralt i Stockholm. Vi har även investerat i nya affärsområden för att utöka vårt digitala erbjudande. Det är i grunden strategiska beslut för att på sikt möjliggöra vår fortsatta tillväxtresa, säger han. 

Det krympande resultatet påverkar vinstmarginalen rejält, som under året går från höga 26 procent, till cirka 1 procent. 

Under 2019 gjorde de bland annat uppdrag för Postnord och branschorganisationen Transportföretagen. Samtidigt kom ett tungt besked under hösten när Bonnier valde att lägga ned en av byråns storkunder, magasinet Veckans Affärer. En annan missräkning blev investeringen i Magnus Jakobsson och Evelina Rönnungs byrå Jr. En verksamhet som lades ned efter fyra månader och som finansierades av Borg & Owilli.

Framöver påverkas Borg & Owillis framtidsutsikter givetvis av coronapandemin som lamslagit många industrier och företag. Mikael Owilli säger att byråns syn på framtiden är positiv, men berättar också att de behövt vara kostnadsmedvetna under 2020. 

– Den här perioden har även bidragit till en hel del lärdomar för Borg & Owilli som företag och gjort att vi bland annat har kunnat snabba på vår digitaliseringsresa samt gett tid för strategisk planering som har lett till att vi har konkretisera och utvecklat såväl vårt erbjudande som våra strategiska mål framåt. Framförallt har vi under den här perioden arbetat kontinuerligt med att stärka relationen till våra befintliga kunder och lyssnat till deras behov. Det här gör att vi börjar känna oss redo för en höst där vi kan växla upp igen efter en utmanande vår.

 

2019

Nettoomsättning: 60,9 Mkr (60,7)

Rörelseresultat: 448 000 (10,5) 

Byråintäkt: 36,7 Mkr (40,1)

Vinstmarginal: 1,2% (26,1)

Medelantal anställda: 38 (37)

Föregående års resultat syns i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Borg & Owilli

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.