Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vinsten växer för Story House Egmonts byråer: Ingager gör rekordresultat

Publicerad: 16 juni 2021, 13:08

Per Kjellander, vd för Story House Egmont i Sverige.

Koncernens byråer visar god lönsamhet trots pandemin. Sociala mediebyrån Ingager ökar vinsten med 78 procent och når rekordresultat.


Ämnen i artikeln:

EgmontIngagerOktoKlintberg NiléhnKAN

Story House Egmont (tidigare Egmont Publishing Group) har de senaste åren investerat i flera kommunikations- och marknadsförings byråer, specialiserade inom content, performance marketing och design. Det sammanlagda rörelseresultatet för verksamheten byråerna ökade med drygt 38 procent till 42,2 miljoner kronor.

Ingager är sedan 2017 en del av Story House Egmont som först köpte en minorietspost och numera är majoritetsägare i byrån. Bara några år efter starten etablerade Ingager en position som Sveriges största sociala mediebyrå och mellan 2015 och 2019 lyckades bolaget tredubbla omsättningen. Även under pandemiåret 2020 växte intäkterna. Omsättningen ökade till 159,7 miljoner kronor (147,4 mkr) samtidigt som byrån gör ett rekordresultat på 14,6 miljoner kronor (8,2 mkr).

Digitalbyrån Kan i Malmö är den största kommunikationsbyrån i södra Sverige och har de senaste åren byggt en fullservicemodell för att möta den pågående inhousetrenden. Efter några år med obruten tillväxt innebar 2020 ett litet hack i kurvan för bolaget som Story House Egmont gick in i under 2016. Omsättningen minskade till 89,9 miljoner kronor (93,9 mkr) medan samtidigt växte rörelseresultatet (EBIT) med nära 40 procent till 19,4 miljoner kronor (14 mkr). Enligt den senaste aktieboken äger mediekoncernen i dag 59,9 procent av Kan.

Resumé har tidigare rapporterat om siffrorna för contentbyrån Klintberg Niéhn 29,2 miljoner kronor, vilket är en knapp miljon kronor mindre än 2019 (30,05 mkr) . Resultatet landade på 8,2 miljoner, även det en försämring jämfört med fjolåret (9,7 mkr).

Egmont har även andelar i designbyrån Okto som startade upp 2019 av ett antal avhoppare Nord DDB:s tidigare produkt- och tjänsteutvecklingsbyrå Alchemy däribland Carl Nordling och Fabian Andersson med SAS tidigare varumärkeschef Pia Haag som byråchef. Under byråns första räkenskapsår som sträcker sig från 4 mars 2019 till 31 augusti 2020 når byrån en omsättning på 14,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet för perioden 32 000 kronor.

Story House Egmonts byråer i Sverige

KAN

Omsättning: 89,9 MSEK

Rörelseresultat: 19,4 MSEK

 

Klintberg Niléhn

Omsättning: 29,2 MSEK

Rörelseresultat: 8,2 MSEK

 

Ingager

Omsättning: 159,7 MSEK

Rörelseresultat: 14,6 MSEK

 
Okto
Omsättning: 14,6 MSEK
Rörelseresultat: 32 TSEK

Under 2020 ökade Story House Egmonts, tidigare Egmont Publishing, rörelseresultat (EBIT) med 60 procent. Från 57 miljoner kronor till 90 miljoner kronor. 

Omsättningen minskade samtidigt något från 1,048 miljoner kronor 2019 till 1,033 miljoner kronor 2020. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.