Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Vinstmarginalen ökar för Precis Digital – omsätter över 300 miljoner kronor

Publicerad: 25 Augusti 2020, 08:52

Christoffer Lötebo är grupp-vd för Precis Digital.

Snabbväxande Precis Digital slår personbästa vad gäller vinst även i år, och omsätter nu över 300 miljoner kronor globalt. ”Nästa generations marknadsföringsbyrå leds av teknologi i kombination med Creative och Strategi”, säger grupp-vd:n Christoffer Lötebo.


Ämnen i artikeln:

Precis

Den datadrivna marknadsföringsbyrån Precis Digital grundades 2012 av de tidigare Google-anställda Christoffer Lötebo, Jakob Wallsten och Robin Cavonius. Sedan dess har bolaget seglat upp till att bli en av branschens mest lönsamma byråer. Så fortsätter även 2019, visar ett färskt bokslut. 

Totalt omsätter verksamheten på hemmaplan, baserat på Precis Digitals två separata bolag i Stockholm och Göteborg, 248,9 miljoner kronor. Vinsten landar på 62 miljoner kronor. Men det är inte enbart i Sverige som bolaget drar in pengar – 20 procent av de totala intäkterna kommer ifrån Danmark, 10 procent från Norge och en mindre andel från Storbritannien och Finland. Totalt omsatte koncernen under 2019 325 miljoner kronor, och gjorde en vinst på 79 miljoner kronor. 

– Vi tror att nästa generations marknadsföringsbyrå leds av teknologi i kombination med Creative och Strategi. Teknik har varit vårt DNA sedan vi startade och det har sin del i förklaringen kring våra marginaler. Vi har en egen teknikplattform för optimering av mediaköp och utöver det har vi applikationer som syftar till att svara på de mest komplexa frågorna inom marknadsföring, säger grupp-vd:n Christoffer Lötebo. 

Vinstmarginalen för den svenska verksamheten landar på 25 procent, och 24 procent räknat på koncernens resultat. 

Det är oklart hur coronakrisen kommer att påverka Precis Digitals intäkter. Under året har man dock säkrat upp ännu ett intäktsben, genom att starta upp en ny verksamhet i Linköping. 

– Utmaningar som jag ser framöver är att även vi måste vara ödmjuka inför anpassningen framöver. Jag skulle säga att vi och våra tjänster är väl anpassade just nu, men det är långt ifrån en garanti att det är det över tid. Med tanke på hur snabbt allt går i vår bransch kan ett bolag som ligger i framkant i dag mycket väl halka efter inom 12 månader. Amazon är ett bra exempel. Många svenska byråer utger sig just nu för att vara ”Amazon-experter”. Jag tänker att det nog snarare är ett område som kräver lite mer ödmjukhet och ett stort fokus för att bemästra, säger Christoffer Lötebo. 

 

2019

Koncernen 

Nettoomsättning: 325,1 Mkr (235,4)

Rörelseresultat: 78,2 Mkr (47,5)

Byråintäkt: Fakturerar enbart till kund i undantag, nettoomsättning är därför att räkna som byråintäkt. 

Vinstmarginal: 24% (20,1)

Medelantal anställda: 224 (154)

 

Verksamhet i Sverige

Nettoomsättning: 248,9 Mkr (177,6)

Resultat (efter finansiella poster): 62,2 Mkr (31,9) 

Byråintäkt: Fakturerar enbart till kund i undantag, nettoomsättning är därför att räkna som byråintäkt. 

Vinstmarginal: 25% (17,9%)

Medelantal anställda: 118 (91) 

Föregående års resultat syns i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Precis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.