Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 5 augusti 2022, 07:44
WPP:s halvårsresultat visar visserligen ökande omsättning, men vinstmarginalen sjunker jämfört med 2021.
WPP är det sista av reklam- och mediejättarna att presentera det ekonomiska resultatet hittills i år. Omsättningen för WPP, som äger byråer som Hill+Knowlton, Ogilvy, och Wavemaker, landade på 6,7 miljarder pund, omkring 82,5 miljarder svenska kronor. Det är en tillväxt på omkring 10 procent jämfört med första halvåret 2021.
Vinstmarginalen sjunker dock med 0,5 procentenheter, från 12,1 till 11,6 procent. Anledningen till detta, skriver WPP, är ökade personalkostnader och återgången till affärsresor.
LÄS OCKSÅ: Omnicom presenterar kvartalsresultat
Nordamerika ökade med 9,5 procent under halvåret. Storbritannien ökade med 7,1 procent, västra Europa med 7,7 procent, med Tyskland och Spanien som de starkaste marknaderna.
I sin kommentar skriver WPP:s vd, Mark Read:
– Vi är rätt positionerade för att hjälpa stora annonnsörer, vilket syns tydligt i vår framgång med Coca-Cola, som vi onboardar nu. Andra kvartalet såg också nya uppdrag för Audi, Audible, Danone och Nationwide.
– Våra klienter fortsätter investera i WPP:s tjänster, vilket reflekterar vår synlighet inom teknik och sjukvård, vårt breda globala fotavtryck, och vikten av våra tjänster för deras verksamheter. Efter de senaste fyra åren är vi bättre positionerade för en mer osäker ekonomi framåt.
Omsättning: 6 755 miljoner pund (6 133 mnp)
Rörelseresultat (EBITDA): 874,8 miljoner pund (838,6 mnp)
Vinstmarginal: 11,6 procent (12,1 procent)
LÄS OCKSÅ: Så såg andra kvartalet ut för IPG
LÄS OCKSÅ: Publicis ser tillväxt på nästan 20 procent – här är halvårsresultaten