Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Viva Medias tillväxt stannar av

Publicerad: 28 Maj 2020, 11:25

Foto: Abraham Engelmark

Under året har digitalbyrån genomgått en stor omorganisation.


Ämnen i artikeln:

Viva Media

Digitalbyrån Viva Media grundades 2014 och är specialiserade inom sökmotorsoptimering och sociala medier. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala med filialer i Kalmar och Stockholm. Sedan tre år tillbaka leds de av branschprofilen Arash Gilan.

Nu har Viva Medias bokslut för 2019 inkommit till Bolagsverket. 2019 blev det första räkenskapsåret i byråns fem år långa historia där de inte redovisar tillväxt, den föll istället från 142 till 138 miljoner kronor. Även vinstmarginalen föll från 5,99 till 0,5 procent. I årsredovisningen skriver bolaget att året var något av ett omställningsår där de fokuserade på att rigga organisationen för framtiden. Viva Media har även skiftat fokus från att ta fram mjukvara till slutkund till att fokusera på sina egna verktyg och verktyg för partners, en balansgång som många techbolag försöker hålla. 

Vidare skriver de att de fortfarande ser stor potential i affärsområdena SEM och SEO och att de upplever att de får en allt starkare position bland medelstora företag i Sverige.

Totalt jobbar 73 personer på Viva Media.

Tittar man på hela Viva Media Group, som även innefattar bolagets norska verksamhet samt Viva Technologies, redovisar de en omsättningsökning från 146 till 151 miljoner kronor. Nettomarginalen för koncernen sjönk dock från -0,2 till -2,3 procent.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Viva Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.