Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

XL Bygg väljer Adon

Publicerad: 6 mars 2012, 09:26

Storsatsande XL Bygg har plockat in en ny mediebyrå.
Adon ska ansvara för köpen av tv, radio och digitalt för byggvarukedjan.


Ämnen i artikeln:

Adon

XL Bygg arbetar sedan tidigare med EXB, men nu tar de in en ytterligare mediebyrå. EXB kommer i fortsättningen att ta hand om printköpen, som är byggvarukedjans huvudmedium, medan Adon nu ska köp tv, radio och digitalt.
– Vi har en printexprt i EXB, och sedan har vi Adon som är duktiga på andra media. Vi kör så här i år sedan får vi utvärdera. Båda byråerna är väldigt professionella, säger Erik Öhlin, marknadschef på XL Bygg.

I fjol investerade XL Bygg 85 miljoner kronor brutto i medieutrymme enligt Sifo Reklammätningar. Det är en rejäl ökning mot 2010 då kedjan investerade 55 Mkr. Just tv och radio står för en stor del av ökningen, men också fackpress som Vi i Villa. I år kommer byggvarukedjan dock byta ut fackpressen mot Odr som fungerar bättre som säljdrivande kanal.
– Vi fick inte tillräckligt genomslag i fackpress. Vi är i mångt och mycket en landsortskedja och där fungerar Odr väldigt bra, säger Erik Öhlin.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Adon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.