Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Ahlstrand & Wållgren kniper Friends från Lowe Brindfors

Publicerad: 13 Augusti 2015, 06:35

Reklambyrån Ahlstrand & Wållgren blir ny huvudbyrå för organisationen Friends. Därmed tappar Lowe Brindfors uppdraget.


Ämnen i artikeln:

FriendsAhlstrand & Wållgren

2012 strartade Lowe Brindfors-avhopparna Ulf Ahlstrand och Joakim Wållgren den egna byrån Ahlstrand & Wållgren. Nu tar man över Friends-kontot från sin tidigare arbetsgivare och får det strategiska och kreativa ansvaret med fokus på att öka insamlingen mot privatpersoner.

Som organisation vill Friends utveckla sin förmåga att få privatpersoner att engagera sig och ta ställning mot mobbning. Friends är idag en välkänd organisation med flera vällyckade och omtalade kampanjer bakom sig, men väljer nu att byta inriktning i sin kommunikation.

– Friends har ett urstarkt varumärke och varumärkeskännedom. Men ett starkt varumärke räcker inte. Vi måste bli bättre på att visa vad vi faktiskt gör och få fler människor att stödja Friends. Därför har vi valt en ny byråpartner i Ahlstrand & Wållgren. De förstår oss och vilken väg vi måste vandra för att komma framåt. De har även en mission som handlar om att leverera resultat – något som vi måste fokusera hårdare på när det gäller vår insamling, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends i ett pressmeddelande.

Ahlstrand & Wållgrens fokus blir att tydliggöra och få fler människor att förstå vad Friends faktiskt gör, men också att öka engagemanget och driva upp antalet bidragsgivare från framförallt privatpersoner. Uppdraget omfamnar strategisk och kreativ rådgivning, idéer och utförande mot olika målgrupper. Byrån är redan igång med olika projekt inför hösten och nu i samband med skolstarten.

– Friends är ett av de där varumärken som jag alltid har sett upp till. Att få vara delaktig och göra det här tillsammans med Friends känns bra i hela kroppen och det är en fråga som ligger oss alla på byrån nära. Med tanke på att det går nästan en miljon barn i skolan idag känns det otroligt viktigt att alla är med och bidrar i det stora eller lilla. Vårt uppdrag är glasklart, vi ska få fler att förstå vad Friends gör och få fler personer att aktivt stödja Friends ekonomiskt, säger Joakim Wållgren, Creative Director på Ahlstrand & Wållgren i en kommentar.

I går släpptes byråns första kampanjfilm för organisationen. I filmen blickar artisten Molly Sandén tillbaka på det obehag hon kände inför skolstarten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.