Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Åkestam Holst bryter med Tre – tar in Tele2 som ny kund

Publicerad: 4 Oktober 2016, 09:27

Efter uppbrottet med King – här är operatörens nya byrå.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusReklambyråerTele2Åkestam HolstMobiloperatörPitchTre

Den senaste tiden har det varit silly season i telekombranschen vad gäller nya reklambyråer. Det hela började förra hösten då Forsman & Bodenfors gick skilda vägar med Tele2 efter ett 16 år långt samarbete. Därefter gick Tele2 ut i pitch och valde så småningom King för uppdraget att ta nästa steg med kommunikationen.

Men samarbetet knakade i fogarna efter att flera nyckelpersoner lämnat operatören, och strax innan sommaren valde Tele2 att dumpa King för att på nytt gå ut och välja byrå.

Parallellt bestämde sig Telia, som arbetat med DDB Stockholm sedan 2009, att byta till Forsman & Bodenfors – utan att genomföra någon upphandling. Då såg det ut som att DDB låg bra till för att ta över efter King som Tele2:s nya huvudbyrå.

LÄS MER: Tele2 begraver Fåret Frank

Men så blir inte fallet. Istället är det Åkestam Holst som tar hem prestigeuppdraget – trots att de i dagsläget samarbetar med konkurrenten Tre. Avtalet löper dock ut vid årsskiftet och byrån har valt att inte förlänga.
– Vi fick frågan även i början av året, men då tackade vi nej med hänvisning till samarbetet med 3. När frågan kom på nytt (tidig höst 2016) bestämde vi oss för att ta ett första möte eftersom det började närma sig tiden för att se över avtalet med 3, säger Åkestam Holsts vd Petronella Panérus till Resumé.

Varför bryter ni det avtalet?
– Först och främst: Vi är stolta över resan vi har gjort med 3. Vi har tillsammans utvecklat ny kommunikation som fungerar väldigt bra för 3. Vårt avtal går ut i december och vi har beslutat att inte förlänga det.

Varför jobbar ni hellre med Tele2?
– Tele 2 är ett jättespännande varumärke som vi ser fram emot att utveckla tillsammans med dem. Men att Tre och Åkestam kommer att skiljas som vänner råder det ingen tvekan om.

Hur stort är det nya uppdraget?
– Det vet vi inte i dagsläget.

Hur vill ni förändra Tele2:s kommunikation framöver?
– Det är för tidigt att säga. Det enda vi vet är att vi är mycket peppade på detta samarbete och att vår arbetsgrupp brinner av lust inför uppdraget.

Vad kommer att hända med Fåret Frank?
– Fåret har varit en bra och tydlig symbol för Tele2. Men universum är stort och vi får se vad det blir härnäst.

Tele2:s marknadsdirektör Åse Holmberg:
– Vi har fört samtal med ett fåtal utvalda reklambyråer och har nu kommit till beslut. Åkestam Holsts affärsorienterade varumärkestänk i kombination med hög kreativ höjd avgjorde det för oss. Vi ser att vårt partnerskap med Åkestam Holst både kommer utmana och engagera, vilket är helt i linje med våra värderingar.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.