Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

AKQA blir Visit Swedens digitalbyrå

Publicerad: 3 december 2020, 12:36

När tre av fyra upphandlingar nu är klara står det klart att AKQA blir Visit Swedens nya digitalbyrå.


Ämnen i artikeln:

Visit SwedenAKQA

Förra veckan blev det klart att Forsman & Bodenfors gått vinnande ur Visit Swedens upphandling av strategisk kommunikationsbyrå. Byrån blir så kallad ”preferred partner” som Visit Sweden har rätt att välja direkt om ett givet uppdrag ligger på under en viss summa, övriga uppdrag kommer att konkurrensutsättas tillsammans med Åkestam Holst och Ingo.

Nu är det även klart att AKQA gått vinnande ur det statliga bolagets upphandling av digitalbyrå. Byrån, som har kontor i både Göteborg och Stockholm, har mestadels jobbat med internationella uppdrag för Volvo och H&M och hållit en relativt låg profil på den svenska marknaden. Ramavtalen i upphandlingarna är skrivna på 2+2 år.

– Sverige befinner sig som resten av världen i en ytterst utmanande period där besöksnäringen går på knäna, precis som nästan alla andra branscher. Vårt uppdrag har därför inte varit viktigare än nu vilket gör att vi behöver ha Sveriges bästa konsulter med oss för att bidra till att efterfrågan till det hållbara Sverige som resmål globalt och lokalt sett kommer igång igen så fort som de nyfikna upptäckarna kan, får och vill resa igen, säger Jenny E Kaiser, chief officer marketing communications hos Visit Sweden.

Det övergripande målet för de upphandlade byråerna är att lyfta Sverige som ett hållbart resmål och öka intresset för Sverige som turistmål.

– Vi är extremt glada över den imponerande respons som upphandlingen har fått då Sveriges bästa byråer varit med och vi har fått ta del av knivskarpa resonemang och angreppssätt som gjort beslutet svårt. Men då har vi haft ramverket för upphandlingen att förhålla oss till vilket gjort att vi till slut kunna landa i de byråer som vunnit tilldelningen, fortsätter Jenny E Kaiser.

Vid sidan av AKQA har Visit Sweden även valt Mindshare som mediebyrå. Det innebär att byråkonstellationen är densamma som för fem år sedan började jobba med Volvo Cars.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Visit SwedenAKQA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.