Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Amazon sonderar byråmarknaden igen – hög sekretess inför svensk lansering

Publicerad: 13 Maj 2020, 13:52

Enligt Resumés källor tyder mycket på att Amazon kommer till Sverige under tredje kvartalet 2020. Bearbetningen av handlare sker i huvudsak med egna resurser, men för kampanjkommunikationen finns det många tänkbara byråer.


Ämnen i artikeln:

E-handelAmazon

Hösten 2018 rådde det fullständig hysteri i svenska medier inför Amazons eventuella lansering och drönarbilder över industrilokaler i Katrineholm var frekventa i nyhetsinlsag, artiklar och på sociala medier. Kulmen nåddes när bolaget kallade till presskonferens i december. Medierna förväntade sig att inträdet slutligen skulle bekräftas, i stället var det moltjänsten Amazon Web Services som skulle etablera datacenter i Sverige.

Under 2019 lade sig hajpen och det blev plötsligt väldigt tyst kring Amazon. Samtidigt etablerade sig flera så kallade Amazon-byråer på marknaden för att bli en länk mellan handlarna och plattformen bland aktörerna märks bland annat finska Re-Time och Commerce 8, danska Makesyoulocal, Rankona Mazon, Nordic Tech House och The Early Birds. Resumés bloggare Martin Edenström spådde då att lanseringen skulle dröja till 2022. Enligt siffror från Meltwater och Retriever minskade de traditionella medierna sin bevakning av e-handelsjätten, medan intresset på sociala medier har ökat i landet.

Resumé har pratat med ett antal källor med viss insyn i etableringen och de flesta spår att lanseringen kommer att komma under det tredje kvartalet 2020, troligtvis i september. Redan under 2018, där situationen på andra marknader bland annat den brasilianska ska ha gjort att etableringen sköts upp ska det ha funnits konsulter och byråer på plats. Men enligt Resumés källor är det möjligt att uppsättningen har förändrats, att byråer har lagts till.

Samtidigt uppgav Amazon-experten Carl Helgesson för Ehandelstrender att det ska finnas ett färdigt kampanjmaterial som kan aktiveras vid en eventuell lansering.

I veckan har flera medier rapporterat om att Amazon har återupptagit sina lanseringsplaner och jobbar nu i ett högt tempo för att säkra handlare inför utrullingen. Enligt Breakits uppgifter befinner sig i slutförhandlingar med svenska företag, främst inom hemelektronik och leksaksindustrin. Resumés källor som har fått bekräftat från Amazon att lanseringen kommer att ske i år sker kontakten med svenska handlare utan hjälp från byråer och konsulter. Enligt uppgift som erbjudits ska avtalen vara restriktiva och göra att många konsulter upplever sig låsta av Amazon vilket hindrar dem från djupare samarbete. Den här delen av lanseringen sker därför främst med interna resurser.

Resumé har hittills inte fått säkra uppgifter kring vilka byråer som ligger bakom den kommande lanseringskampanjen. De byråer som samarbetat med Audible och Amazon Prime på den svenska marknaden ska inte vara inblandade. Sekretessen är hård och eventuella läckor kan få kännbara konsekvenser.

Det finns i dagsläget tre huvudsakliga spår när Amazon väljer kreativ huvudbyrå:

Skala: Resursstarka byråer som har gjort ett avtryck och har lokal förståelse. Forsman & Bodenfors, Nord DDB, Åkestam Holst, Prime etc.

Teknikförståelse: Nischade spelare med djup förståelse för Amazons affär och den tekniska dimensionen. 

Nätverksspåret:  IPG och Omnicom är två holdingbolag som e-handelsjätten har haft kontrakt med globalt eller på andra marknader. Ett annat möjligt alternativ här är Accenture (Droga5 tog fram Super Bowl-kampanjen).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

E-handelAmazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.