Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Anyfins marknadschef letar byrå i Facebookgruppen Reklamsnack: ”Vill ifrågasätta byråvalsprocessen”

Publicerad: 17 September 2020, 12:24

Mimmi Arndt, marknadschef på Anyfin,

Mimmi Arndt, marknadschef på Anyfin, frågade om tips på kreativ byrå att jobba med i Facebookgruppen Reklamsnack. ”Marknadschefer letar ofta byråer i nätverket. Det blir ofta samma partners och samma människor med samma input”.


Ämnen i artikeln:

PitchAnyfinReklambyråer

Anyfin, vars affärsidé i grunden går ut på att sänka kundernas ränta med hjälp av AI, tog i våras in 300 miljoner kronor från bland annat EQT Venures. Kommunikationen har också tagit för sig, bland annat genom en uppmärksammad kampanj förra hösten med varningsskyltar utanför konkurrenternas huvudkontor. En kampanj som togs fram av Acne.

Under hösten har bolaget lanserat en kampanj där människor dansar med bolagets maskot (delfinen Delfi)  framtagen av Anyfins inhouseavdelning. Den här gången tog fintechbolaget hjälp av Hobby Films The Perlorian Brothers. Animationsbolaget Swiss har skapat den dansande delfinen.

Nu är bolaget återigen på jakt efter en samarbetspartner.

När Anyfins marknadschef Mimmi Arndt lade upp ett inlägg i branschgruppen Reklamsnack med budskapet: 

”Vi på Anyfin letar efter en kreativ byrå som vi vill ska vara lite galen, oerhört kreativ och värderingsdriven. Behöver inte vara i Sverige. Några tips?”

Märkte hon snabbt vart det barkade. 

Ett hundratal förslag via Facebookkommenterer, direktmeddelanden i Messenger och förfrågningar på Linkedin senare sitter marknadschefen med ett omfattande jobb framför sig. Nästa vecka planerar hon att kontakta 5-6 byråer som kommer få en färdig brief att utgå ifrån. Den byrån som väljs i slutändan kommer att få förtroendet att ta fram fintechbolagets januarikampanj. 

– Jag kommer från Åkestam Holst och vet att många marknadschefer letar byråer i sitt nätverk. Det blir ofta samma partners och samma människor med samma input. Jag ville ifrågasätta sättet som byråvalprocessen i vissa fall fungerar för att hitta möjligheten till nya insikter från nya aktörer. 

Du menar att marknadschefer fastnar i sina egna cirklar?
– Det skulle jag definitivt säga. Det är den logiska vägen så väl vid rekrytering som vid byråval. Man börjar där man är bekväm eftersom man vet att det är den enklaste och tryggaste vägen.

– Jag är positivt överraskad och sitter nu med ett stort utbud av potentiella partners. Med tanke på vad som syns i medier och vilket fokus på tävlingar som råder på byråsidan kan det vara svårt för en mindre och ny aktör att göra sin röst hörd. 

Kan det inte vara så att du komplicerar processen?
– Uppenbarligen, 90 procent av alla byråer som får svar är inte aktuella. Det är klart att inte det här blir den snabbaste vägen rent tidsmässigt. Men eftersom vi är ett bolag med begränsad mediebudget så måste vi tänka utanför boxen för att hitta en aktör som tänker som vi och kan jobba innanför våra ramar. Det är viktigare än att vara tidseffektiv.

– De tidigare projekt vi har gjort tillsammans med Hobby Film och Acne visar att vi tänker annorlunda. 

Varför går ni ut och letar byrå just nu?
– Det finns ingen specifik anledning egentligen. Det här är inte en byrå vi väljer på retainer utan det handlar primärt om januarikampanjen. En byrå som kan hjälpa oss med positioneringen när vi breddar utbudet. Vi är inte dummare än att vi fortsätter om vi hittar en svinbra partner. 

Mimmi Arndt säger att Anyfin också är i kontakt med ett antal internationella byråer i processen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PitchAnyfinReklambyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.