Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Apoteket och Forsman & Bodenfors bryter efter 15 år – här är nya konceptet

Publicerad: 9 november 2021, 07:30

Apoteket fyller 50 och passar på att byta ut reklambyrån mot inhouse. Det nya kreativa teamet leds av Rickard Villard och i dag lanseras ett kommunikationskoncept payoffen, ”Allt för att du ska må bra”. I centrum för kommunikationen står Apo, en animerad version av varumärkets logotyp.


Ämnen i artikeln:

ApoteketForsman & BodenforsRickard Villard

2006 tog Forsman & Bodenfors över reklamuppdraget för Apoteket från TBWA. Byrån har hjälpt den statliga aktören genom omregleringen av apoteksmarknaden, skapat flera kampanjer med stor genomslagskraft, belönats med två guldägg och behållit Apotekets marknadsledande position. 

Men efter 15 år har samarbetet avslutats under 2021.

Lagom till att Apoteket fyller 50 år lanserar varumärket ett nytt reklamkoncept framtaget inhouse av de kreatörerna Rickard Villard och Henrik Haeger, som båda har en bakgrund på Lowe Brindfors. Med den nya payoffen ”Allt för att du ska må bra”, vill Apoteket skapa ett varmt och kundorienterat uttryck. 

– Med det nya konceptet vill vi skapa ett personligare och mer inspirerande uttryck. Vi startar denna vecka med filmer på tv och digitalt, konceptet är en ny plattform som kommer ut i fler kanaler framåt, kommenterar Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket. 

Insikten som blev utgångspunkt i Apotekets nya kommunikation är att varumärket ska finnas där lika ofta för den som vill hålla sig frisk, som när man är sjuk. Konceptet ska visa att Apoteket är där för kunden, genom hela livet, med läkemedel, hälsoprodukter, tjänster och råd. Vilket den nya payoffen, ”Allt för att du ska må bra”, tydliggör. 

Apoteket har också tagit hjälp av den engelska animatören Pete Dodd, som har jobbat med regissörer som Tim Burton och Wes Anderson. Nu har han gett Apotekets logotyp nytt liv. Apo är nämligen Apotekets nya animerade karaktär som får en huvudroll i kommunikationen.

– Apo är som ett sjätte sinne som hjälper kunden att må bra i både det lilla och det stora. Apo är vårt eget uttryck som håller ihop all vår kommunikation. Det blir enkelt, tydligt och effektivt i alla kanaler. Dessutom ger det oss möjlighet att jobba snabbt och proaktivt inhouse, säger Anders Rynnel, chef marknadskommunikation på Apoteket i en kommentar. 

Konceptet ”Allt för att du ska må bra”, lanseras på tv och i digitala medier med start den 9 november.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/YtgBHWbc3P4

Arbetsgrupp

Apoteket Creative Studios

Chef marknadskommunikation: Anders Rynnel

Projektledare: Therese Ahlin Lindersson

Creative director: Rickard Villard

Copywriter: Henrik Haeger

Produktionsledare: Mikaela Kaskal

Produktionsbyrå är Colony och regissör Lina Söderström.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.