Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Apples lyxiga produkter – inbäddade i 1800 kg is

Publicerad: 28 november 2014, 08:34

Ahlstrand & Wållgren får en ny storkund i elektronikkedjan Lefdal i Norge. Byrån har utvecklat en ny kommunikationsstrategi och ett reklamkoncept som nu börjar rullas ut i Norge. Bland annat fryser man in hemelektronik i tonvis med is.


Ämnen i artikeln:

Ahlstrand & Wållgren

Norska elektronikkedjan Lefdal har varit en del av den norska marknaden sedan 1936 och är ett   systerföretag till Elkjøp. Vid sidan av Elkjøp och   Expert är det en av de stora kedjorna i landet. Som ny byrå blir Ahlstrand & Wållgren ansvariga för   kommunikationsstrategi och ett helt nytt reklamkoncept för framtidens Lefdal.

– Utmaningen är att behålla Lefdals starka prisposition men addera en större   butiksupplevelse, mer kvalitet och fokusera på nyheter inom alla segment, säger Ulf   Ahlstrand, ansvarig projektledare för uppdraget

Arbetet med Lefdal har är redan uppe och rullar och byrån har tagit fram ett nytt grafiskt material   och en ny logotyp tillsammans med norska konceptbyrån Reactor. I dag startar öppningskampanjen för Lefdals första   konceptbutik i Sandvika Storsenter utanför Oslo –  en butik ritad av Reactor.

– Nya konceptbutiken är en nästa generations butiksupplevelser inom hemelektronik.   Förutom en modern design har vi även försökt tänka smartare om hur människor   handlar elektronik samt satsa på att lyfta fram nyheter inom alla kategorier, säger   Mattias Håkansson, Nordisk Marknadsdirektör Elkjøp och ansvarig för att ta fram den   nya kommunikationsstrategin för Lefdal i ett pressmeddelande.

För att väcka det lokala intresset för nya Lefdal och konceptbutiken har Ahlstrand &   Wållgren gjort det excentriska valet att frysa ner hemelektronik i 1800 kg tunga isblock från ishotellet i   Jukkasjärvi. Den som klarar att hacka fram produkten får den. Nya isblock och nya   produkter kommer att placeras ut under kampanjen och allt kan följas live på nätet.

Kampanjen genomförs på plats av den norska eventbyrån Nordic Arena.

– Den här kampanjen handlar först och främst om att skapa nyfikenhet för nya Lefdal   Concept Store samt att berätta om Lefdals resa mot en mer framtidsorienterad aktör   utan att tappa den viktiga prispositionen. Det är otroligt spännande att de vågar tänka   nytt och utmana reklamnormer i den här kategorin. Det här är bara den första av många   spännande saker på gång från Lefdal, kommenterar Joakim Wållgren, creative director på Ahlstrand &   Wållgren.

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare:   Mattias Håkansson,
Nordisk Marknadsdirektör Elkjøp  Trond Samuelsen,
CEO Lefdal  Lillian Wallin,
Marknadschef Lefdal   Ahlstrand & Wållgren:  Ulf Ahlstrand,
Ansvarig projektledare  Joakim Wållgren,
Copywriter och CD  Johan Schönfeldt,
Art Director  Schjarven Reklambyrå, Norsk samarbetspartner

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ahlstrand & Wållgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.