Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Assefa ska hjälpa ögonkliniken med mediehanteringen

Publicerad: 29 Januari 2020, 14:02

Lili Assefa och Johanna Öberg.

Memira Eyecenter, Nordens ledande aktör inom ögonlaser och linsbyten, har varit föremål för en rad kritiska rubriker de senaste åren. Nu väljer företaget Assefa Communication som pr-partner för den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Assefa KommunikationLili Assefa

Memira Eyecenter bildades år 2007 genom en fusion av tre verksamheter i Sverige, Norge och Danmark och har sedan dess växt till Skandinaviens största företag inom synkorrigerande ögonoperationer med över 50 kliniker. Under förra sommaren sålde Investor vidare till holländska Bergman Clinics för miljardbelopp. Samma år förvärvade Memira Eyecenter StureOptikern, Stockholm Eyecenter samt Täby Eyecenter som ett första steg i företagets expansionsresa med målet att bredda verksamheten och ytterligare befästa positionen som marknadsledare i regionen.

Ögonoperationerna har också skapat kritisk medierapportering vid ett antal tillfällen under de senaste åren. Under hösten 2018 genomförde SVT en större granskning av företaget.

Nu inleder Memira ett samarbete med Lili Assefas pr-byrå, Assefa Communications, som bland annat haft uppdrag för Melodifestivalen, Bokmässan, Idol samt en rad svenska artister. Under förra året skötte byrån mediehanteringen för Asap Rocky i samband med den uppmärksammade rättegången.

Som pr-byrå kommer Assefa Communication att arbeta med såväl strategi kommunikation som konsument-pr. Fokus ligger på medierelationer, events och samarbeten.

Koncernchef för Memira sedan 2017 är Johanna Öberg. Hon har flera års erfarenhet från mediebranschen, bland annat som vd för Stampen Media och har en bakgrund inom Kinnevikssfären, vd och koncernchef för Memira Eyecenter med ett tydligt uppdrag att bredda verksamheten och växa i norra Europa.

– Vi har en aggressiv tillväxtplan för Memira Eyecenter och för att kunna leverera på den behöver vi jobba med starka aktörer inom varje område. Vi känner ett stort förtroende för Assefa Communications strategiska pr-verksamhet och kreativa höjd och ser fram emot att tillsammans presentera våra kommande satsningar under våren, säger Johanna Öberg, vd på Memira Eyecenter i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.