Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Barnteckningar skildrar krigets Syrien – Fältman & Malmén bakom

Publicerad: 13 november 2015, 12:32

Bukowskis skänker pengar till Röda Korset genom att sälja barnteckningar som skildrar krigets Syrien.

Foto: Press

Det anrika auktionshuset Bukowskis upplåter en yta för barnteckningar för att hjälpa Röda Korset i flyktingkatastrofen. Fältman & Malmén står bakom den tre veckor långa kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetKampanjReklambyråBukowskis

Barnteckningar som skildrar situationen i Syrien tar plats bredvid fyra tavlor och statyetter. I guldramar. Barnteckningarna visar lika tragiska som typiska motiv och med Röda Korsets hjälp ges Bukowskis Markets kunder möjligheter att hjälpa barn på flykt med ett snabbt swish. Fältman & Malmén kom själva med idén.

När idén väl fanns där, kunde vi inte göra annat än agera. Vi har ju arbetat med både RFSU och Trygga Barnen sedan tidigare, och Bukowskis positiva attityd för en ny kreativ idé sporrade oss att ta det i mål, säger Bo Tidelius, Senior Copywriter på FCB Fältman & Malmen och fortsätter:
Efter samråd med Röda Korset kom vi fram till att det effektivaste sättet att få flertalet att gå från tanke till handling var att lägga upp det som swish. Så istället för en omständlig traditionell budgivning satsade vi på att få fler att bidra direkt via sin mobil.

– Vi har tidigare engagerat oss i flyktingkrisen genom att bland annat skänka en dags inkomster, så när denna möjlighet kom ville vi gärna ställa upp. Det gick hand i hand med det engagemang vi redan har” säger Lovisa Lönnebo, marknadschef på Bukowskis, i en kommentar.

Bukowkis Market är auktionshusets onlineauktion med cirka 50 000 besökare per dag. Kampanjen kommer att pågå under tre veckor.

Fältman & Malmén har kunder som Eucerin, Björn Axén, Swedavia och Trygga barnen.

Arbetsgruppen på Fältman & Malmén
Bo Tidelius, Senior Copywriter
Ellen Ström, Art Director
Magnus Fältman, Creative Director

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.