Byråval
BCW tar över Googles pr
Publicerad: 30 juni 2023, 11:52
Foto: 400tmax
Techjätten väljer BCW som ny pr-partner i Sverige.
Google inledde i början av året en upphandling för ny byrå, tidigare har man i Sverige arbetat med Jung. I mars inleddes ett nytt samarbete med BCW, Uppdraget består av konsument- och företagskommunikation, och BCW har bland annat hanterat lanseringen av nya Pixel-produkter.
– BCW lyckades i pitchen kombinera en hög nivå av kreativitet, strategi och techkunskap. Det är spännande tider med mycket på gång hos Google, och vi ser fram emot att ha BCW ombord som vår nya pr-byrå i Sverige, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef på Google Sverige, i ett pressmeddelande.
Marta Karlqvist, vd på BCW:
– Samarbetet är väldigt spännande och givande. Det är inget mindre än en ära att få jobba tillsammans med ett av världens mest innovativa bolag och med det allra främsta inom tech. För en gångs skull vågar jag använda klyschan om att detta är en drömkund.
Ni har jobbar med en internationell techjätte tidigare, Tiktok. Vilka insikter från den kunden kan ni ha användning för här?
– Vi har omfattande tech-kompetens och mångårig erfarenhet från många stora techbolag. Varje kund är unik och har olika behov, men vår breda erfarenhet av att jobba med tech är en bra grund att stå på när vi tar oss an nya kunder inom samma bransch.
Vilka ser ni som de primära utmaningarna för Googles pr? Hur ska ni hantera dem?
– Kunders eventuella utmaningar är något vi som byrå aldrig diskuterar.
Hon säger också att kommunikationen kommer präglas av Googles position som starka inom innovation.