Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Bekräftat: Burger King väljer Publicis i Skandinavien – skapar egen byrå för uppdraget

Publicerad: 14 mars 2022, 13:53

Nu presenteras Publicis som ny byråpartner för Skandinavien med ansvar för reklam, media och pr.


Ämnen i artikeln:

Burger KingNyheter

Resumé har under de senaste veckorna rapporterat om Burger Kings förändringar på de skandinaviska marknaderna. Under ledning av varumärkets vd i Skandinavien, Steen Puggard, har Burger King gjort en genomlysning av alla byråpartners sedan i slutet av förra året.

Nyligen rullades en kampanj ut från den Publicis-ägda byrån Kitchen i Norge och i förra veckan bekräftade den tidigare skandinaviska huvudbyrån Ingos executive creative director Björn Ståhl att samarbetet har avslutats. Samtidigt förtydligade den kreativa chefen att Ingo getts ett större ansvar internationellt efter flera uppmärksammade kampanjer bland annat ”Moldy Whooper”, Grand Prix-vinnare under Cannes Lions förra året.

Under måndagen presenterades Publicis som Burger Kings nya byrå för reklam, media och pr i Skandinavien. Som ny huvudpartner kommer Publicis att arbeta med utgångspunkt i
byråmodellen Power of One, med ett integrerat team över flera byrådiscipliner. Här skapas också en egen byrå runt kunden vid namn Publicis King.

Publicis får ansvaret for att bygga och utveckla Burger Kings varumärke samt leda arbetet med alla marknadsaktiviteter för restaurangkedjans 275 restauranger i Skandinavien.

– Vi har stora ambitioner för vår verksamhet i Skandinavien. Genom att samla alla våra byruppdrag hos Publicis så får vi en dedikerad partner som delar våra ambitioner och som säkerställer att vi blir ledande i vårt marknads- och kommunikationsarbete, inte minst vad gäller digitalisering av hela vår verksamhet, säger Steen Puggard, vd för Burger King i Skandinavien i ett pressmeddelande. 

I slutet av 2020 fick Burger King i Skandinavien nya ägare och ledning. Det var detta som ledde fram till att varumärket under 2021 genomförde en omfattande utvärdering av alla sina affärsrelationer, däribland sina byråer. Burger King arbetar sedan tidigare med Publicis i Norge.

– Vi har haft många bra byråsamarbeten i Skandinavien, men ingen kunde visa på bättre resultat och erbjuda en mer framtidssäkrad byråleverans än Publicis. Därför var det naturligt att utveckla samarbetet med dem till att omfatta alla tre länder, säger Steen Puggard i en kommentar. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.