Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Björn Borg väljer Round & Round

Publicerad: 16 November 2015, 13:23

Björn Borg ska nå en omsättning på en miljard kronor 2019. Nu får den nystartade byrån Round & Round ett globalt ansvar för kommunikationen. Samarbetet är redan i gång med vårkampanjen 2016 som första delmål.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerNorth AllianceRound & RoundJonas Lindberg NyvangByråvalBjörn Borg

Nyligen avgjordes Björn Borgs globala pitch där valet till slut stod mellan den befintliga byråpartnern Garbergs och NOA:s nya byrå Round & Round. Varumärket har en stor resa framför sig där man ska trappa upp konkurrensen inom sportmode. Round & Round kammade hem pitchen. Marknadschefen föll för deras nya sätt att arbeta mot kund.

– Det var framförallt att de hade rätt team på plats. De presenterade även ett modern perspektiv på hur man jobbar med kund som jag tror passar oss väldigt bra. I andra hand handlar det mycket om personkemi. Man väljer folk man tror på. Hela byrån var med i pitchen. För dem blir vi en väldigt viktig kund, säger Jonas Lindberg Nyvang till Resumé och fortsätter:

– Jag tror också att det finns en fördel med att de är nya. De kommer inte in med ett gammalt perspektiv och äldre processer. De har också stark PR-kompetens inhouse. Eftersom vi är en av deras första kunder får vi vara med från grunden.

Han vill understryka att Björn Borg varit nöjda med den kommunikation Garbergs stått för under de tre år som samarbetet fortlöpt.

– De har tagit oss på en enorm resa. Spelet "First person lover", Da!-annonsen i Moscow Times och Sprinterappen i höst är bara tre exempel på vilket bra jobb de har gjort för oss. De slutar på topp.

Round & Round kommer att få ett grundarvode från Björn Borg. Därtill finns det en resultatbaserad del i avtalet där byrån får betalt för den effekt som deras kommunikation ger.

Är det här framtiden?
– Jag tror att det är naturligt. Det ger en energi och motivation för byrån. Det går att utmana kunden mer om man levererar resultat. Om vi gör någonting som de tycker är åt helvete måste de säga till oss. Det handlar ju om deras arvode i slutändan.

Björn Borg har en ambitiös målsättning att nå 1 miljard i omsättning 2019, nästan en fördubbling om man tittar på den senaste årsredovisningen. På vägen ska varumärket ompositionera sig från underkläder där bomullskalsonger utgör ca 60 procent av försäljningen till ett sportmodevarumärke. De har också anställt chefsdesigner för sportkläder från Stella McCartney i Toni Marevic.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på sportkläder från Björn Borg i våra konsumenttest. Marknaden växer också på grund av en växande makrotrend, i synnerhet i storstäderna, där invånarna är mer måna om sin hälsa och tränar mycket mer än vad de gjorde för tio år sedan. Det ser man på allt från ökande antal gymmedlemskap till hur många som springer i skogen och anmäler sig till lopp.

Utöver kommunikationen kommer Björn Borg också förändra butikskoncept, förpackningsdesign och sättet de jobbar. Det finns också stora planer för e-handeln. 2014 innebar en fördubbling av försäljningen via nätet förra året och expansionen i år har varit kraftig.

– Det är så klart en viktig kanal för oss och då ser vi synergier med att samarbeta med en byrå som kan jobba nära oss. En viktig beståndsdel i den kommunikation vi gör framåt är e-handeln. Hemsidan är vår flaggskeppsbutik då det är det viktigaste mötet med kunden. Vilket är ett faktum för alla varumärken idag.

Björn Borg har fokus på åtta huvudmarknader Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Belgien, Tyskland och Storbritannien. Round & Round kommer att ansvara kommunikationen på samtliga marknader.

Vad blir viktigast kommunikativt för att nå de höga försäljningsmålen?
– Viktigast blir förflyttning i folks medvetande. Att vi blir trovärdiga på funktionella sportkläder. Det som ska differentiera oss är kombinationen av sport och mode och det kommer synas i allt byrån gör.

– I kommunikationen ska vi fortsätta jobba med kaxiga uttryck och vår reklamhistoria har handlat om att våga göra annorlunda. Nu ska vi göra det mer inom sporten där vi kommer att jobba med värderingar och ta ställning för tolerans. Vi vill vinna folks hjärtan genom kommunikation.

Hur stort fokus kommer det att vara på de interna kanalerna?
– Stort, det var också en av de delarna som Round & Round gjorde annorlunda i pitchen. De sa att de ville jobba med att utveckla vårt nyhetsbrev till nyckelkunder och medlemsklubben. Det är en kanal vi tror mycket på. Nästa steg blir att bygga en sportsclub.

För Round & Round innebär Björn Borg-vinsten ett kvitto på att man är inne på rätt spår:

– Det är såklart extra roligt att vinna den första pitchen vi är med i, det är en bekräftelse i att vi tänker rätt och har ett erbjudande som tilltalar kunderna. Vi är superglada för att ha fått det här förtroendet av Björn Borg och ser fram emot att bidra i den varumärkesresa de har framför sig. Att få möjligheten att jobba med ett varumärke som tar ställning för saker och ting och som på riktigt förändra tiden och värden vi lever i, det känns otroligt inspirerande, säger byråns vd Hanna Björk.

Den stora utmaningen för Björn Borg är ompositioneringen mot sportmode-varumärke. Vilken är den största kommunikativa utmaningen för att skapa trovärdighet på den nya arenan?
– Jag tror att det handlar väldigt mycket om att våga ta plats. Inte smyga sig in på den nya arenan utan tvärtom ta stora och kliv för att bevisa att man är en verklig utmanare på den nya arenan och menar allvar med sin nya satsning. Både kommunikativt och produktmässigt. Vi hoppas kunna hjälpa till med bägge.

Hur mycket kommer uppdraget handla om realtidskommunikation?
– Vår process handlar bland annat om att tänka bort från kampanjparadigmen och fokusera på en starkare kontinuitet och närvaro i vardagen, men det behöver inte vara samma sak som realtidskommunikation. Vi får se. Att jobba nära kunden möjliggör absolut att vi kan vara mer reaktiva, men det är inte kärnan i kommunikationen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.