Byråval
Blck blir Allentes nya kreativa byrå
Publicerad: 31 mars 2023, 09:30
Efter en intensiv process med ett flertal nordiska byråer föll väljer den nordiska tv-distributören Allente på Blck Communication som ny kreativ partner.
Förra året lanserade Allente kampanjkonceptet ”King of tv”, som hyllade den passionerade tv-tittaren. När Allente nu har tagit ut en ny strategisk riktning, bland annat med lanseringen av streamingtjänsten, finns ett behov att anpassa den kreativa kommunikationen till ett mer digitalt universum för underhållning.
– Med hjälp av kampanjkoncepten ”Bättre tillsammans” och ”King of TV” har vi byggt en riktigt bra grund vad gäller både avsändar-id och varumärkesuppmärksamhet. Nu går vi in i en tillväxtfas och partnerskapet ska hjälpa oss att hamna exakt rätt i nästa steg av varumärkesbyggandet, säger Caroline Størmer-Nilsen, nordisk direktör för Brand & Marketing på Allente i ett pressmeddelande.
Upphandlingen påbörjades strax efter årsskiftet och Allente gillade hur Blck:s förslag på koncept både utmanade och visade kreativ höjd i alla kanaler. I samarbetet ska byrån jobba tillsammans med Allentes inhouse-kreatörer.
Blck ska utifrån den befintliga strategi och konceptet ”King of tv” skapa kommunikation som driver varumärket framåt. Samarbetet kommer att omfatta hela den kreativa skalan från rörligt för tv och sociala medier, till print, copy och digitalt. Det ska aktivt bidra till ökad kännedom, ökad marknadsandel och därmed ökat varumärkesvärde.
– Inom Arc-gruppen arbetar vi redan idag med flera Nordiska aktörer i olika branscher vilket innebär att vi har upparbetade strukturer som vi kommer ha stor nytta av i samarbetet med Allente, säger Blck:s grundare och vd Cecilia Falk i en kommentar.
Upphandlingen genomfördes i samarbete med byråvalskonsulten Gunilla Bergh på Engage Marketing.
Det svenska BLCK-teamet för Allente
Kärnteamet från BLCK Communication kommer att vara Sverige-baserade, men andra nordiska resurser kommer också att vara involverade framåt.
Mikael Kruse, Kundansvarig projektledare
Johanna Larsson, Produktionsledare
Eva Borgström, Art Director
Måns Lindhagen, Copywriter
Allentes kärnteam:
Tore Kobbeltvedt, Creative lead Norden
Tone Ulvestad Hordnes, Marknadschef Norge och Danmark
Sofie Olsson, Marknadschef Sverige och Finland
Emma Jakobsson, Marknadschef B2B Norden
Cathrine G. Vadgaard, Head of Content Marketing Norden
Caroline Størmer-Nilsen, Direktör Brand & Marketing Norden