Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Bloomy Ideas vinner Norrlands Guld och Mariestads

Publicerad: 21 Januari 2020, 08:40

Uppstickarbyrån tar över kunderna från Åkestam Holst. Uppdraget innefattar att ta fram nya långsiktiga koncept för båda varumärkena.


Ämnen i artikeln:

Norrlands GuldBloomy IdeasMariestads

Norrlands Guld och Mariestads är två varumärken med en stark reklamhistoria. Under 90- och början av 00-talet tog Paradiset fram det i dag ikoniska reklamkonceptet ”När du vill vara dig själv för en stund” för Norrlands Guld medan Åkestam Holst gjorde Mariestads till en paus i vardagsstressen.

De senaste åren har de två varumärkena, som ägs av Spendrups, jobbat ihop med Åkestam Holst. 

Nu går Mariestads och Norrlands Guld dock över till Bloomy Ideas. Tanken är att byrån i samarbete med varumärkena ska ta fram två nya långsiktiga kommunikationskoncept. Arbetet har redan satt i gång.

LÄS MER: Långsiktigt lönar sig – urstarkt 2018 för Bloomy Ideas

– Vi ser fram emot ett starkt och värdefullt samarbete. Vi är övertygade om att Bloomy Ideas och arbetsgruppen passar oss, säger Marcus Thollin, marknadschef eget öl på Spendrups.

– Det här ska bli kul. Norrlands Guld och Mariestads har gjort mycket bra genom åren. Nu behöver de en byrå som kan hålla ihop och utveckla det här på ett bra sätt, säger kreatören Jon Rönström på Bloomy Ideas som jobbade med Norrlands Guld under sin tid på Peacock.

Bloomy Ideas, som grundades 2016, har de senaste två åren fått in flera storkunder där byrån haft leaduppdrag. Byrån jobbar i dag med varumärken som Kry, Svenska Spels modervarumärke, PP Pension, Orkla och Miljöpartiet.

– Bloomy har visat god förståelse för våra varumärken, vår omvärld och de utmaningar vi står inför. De har en hög strategiskt höjd och en tonalitet och stil i det kreativa som vi tror är rätt för dessa båda varumärken. Vi kommer utveckla en ny, insiktsfull och långsiktig kommunikation som ska bygga två av Sveriges mest älskade ölvarumärken ännu starkare, säger Marcus Thollin.

Arbetsgrupp:

Spendrups:

Marcus Thollin, marknadschef eget öl

Charlotte Liljewall, brand manager Norrlands Guld

Bloomy Ideas:

Jon Rönström, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Daniel Lindell, kreatör

Carl Wahlberg, planner

Per Jaldeborg, strategi

Pernilla af Klintberg, projektledare

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.