Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Bold gör om nätverksbolaget Telia carrier till Arelion

Publicerad: 21 april 2022, 13:30

Telia carrier blir Arelion med hjälp av Bold

Det globala nätverksbolaget Telia carrier har fått ny ägare och får i samband med det nytt namn och varumärkesidentitet, framtagna av Bold.


Ämnen i artikeln:

Bold

 

Sedan starten 1993 har Arelion vuxit till att nu vara ledande inom nätverkstjänster, vars IP-backbone är rankat högst i världen. Företaget har kunder i 125 länder i Europa, Nordamerika och Asien och bland dem finns innehållsleverantörer, operatörer och företag.

– Jag är oerhört imponerad över hur Bold hanterade ett så komplext projekt. De bidrog med högklassig kreativitet och strategiskt tänkande under hela resans gång, och deras förmåga att hålla koll på alla delar i projektet på ett smidigt sätt är exceptionellt, säger Maja Sever, cmo på Arelion.

Den nya identiteten bygger på designkonceptet ”connectivity” som baserades på Arelions globala nät av nätverkskablar men också hur man kopplar samman samhällen, företag och människor. 

Den visuella identiteten är inspirerad av förbindelser och ljus, där anslutande linjer och ljusfenomen är en integrerad del av hela varumärkesupplevelsen. En representation av en uppkopplad värld där människor och företag möts – för att möjliggöra innovation och tillväxt för att göra livet enklare, snabbare och roligare.

Det nya konceptet innefattar allt ifrån en specialritad typografi, färger, bildmanér, layoutsystem, motion, Ui element, tone of voice till statiska och animerade 3D artworks.

Det nya namnet Arelion hämtar inspiration från det engelska ordet ”reliable”.

– Vi är väldigt stolta över att få ha hjälpt Arelion med sitt nya namn och varumärke. Den nya symbolen, som tog sin inspiration från en karta där nätverkskablar möts och förgrenas men som i sin rörliga version avslöjar en 3-dimensionell sfär är jag extra stolt över. En enkel och ikonisk symbol som illustrerar deras globala närvaro.” säger Bolds grundare och kreativa ledare Oskar Lübeck.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

.

Arbetsgrupp Bold:

Oskar Lübeck - Chief creative officer

Charlotte Lusiak - Projektledare

Ellen Heurlin - Produktionsledare

Amanda Wredmark - Produktionsledare

Fred Östman Ellison - Strateg

Dan Bunnskog - Design director

Ami Izaki - Senior designer

Magnus Norlander - designer

Whitney Macaluso - designer

Kristian Bjureby - Motion designer

Hani Jazzar - Audio creative

Marte Alvfalk- Projektledare

 

Arbetsgrupp Noa consulting:

Ulrika Burling - Ceo & Strategic Advisor

Oscar Lundgren - Analyst

Arbetsgrupp NoA Ignite:

Birk Janz - Digital Designer

Evelina Olsson - Content Manager

Magnus Sjöholm - Senior Business Advisor

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bold

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.