Byråval
Bookbeat väljer frilansteam med Gustav Egerstedt och Johan Holmström för nytt filmkoncept
Publicerad: 19 maj 2022, 09:30
Sommaren 2021 presenterade ljudboksappen Bookbeat ett nytt byråsamarbete med NoA. Nu har ljudboksappen tagit in ett team bestående av kreatörerna Gustav Egerstedt och Johan Holmström samt projektledaren Benkt Wästlund för att ta fram nya reklamfilmer.
För en tid sedan gick Bookbeat ut i en upphandling gällande utvecklingen av ett nytt filmkoncept, något som tidigare varit en del av det uppdrag NoA haft sedan förra året. Valet för på ett team med frilanskreatörerna Johan Holmström (copywriter) och Gustav Egerstedt (art director) som sedan tidigare jobbar med Folksam och Taxi Stockholm. I uppdraget för Bookbeat ingår även Benkt Wästlund (projektledare och kundansvarig).
– Sedan får vi se om det är några fler uppdrag vi ska göra för dem utöver detta. Vi har haft ett väldigt bra samarbete så vi tror och hoppas det, säger Benkt Wästlund till Resumé.
Det nya filmkonceptet kommer i första hand att gå på den svenska och finska marknaden med lansering i mitten av juni. Därefter kommer kommunikationen troligtvis att anpassas för fler marknader.
– Vi fick i uppdrag att skapa ett koncept som speglar BookBeat som organisation och vad de står för. En stor del i det handlar om att agera på ett smart och effektivt sätt utan onödiga lager som komplicerar. Helt enkelt att visa vad de står för med stolthet, humor och värme, säger Benkt Wästlund och fortsätter:
En annan central del handlar om att materialet som tas fram för Bookbeat ska vara flexibelt och enkelt att arbeta med för BookBeats egna kreatörer. På så sätt kan kommunikationen anpassas till olika situationer, erbjudanden och marknader utan att behöva dra igång en tids- och kostnadskrävande produktion med ett externt produktionsbolag.
– BookBeat har en viktig period under sommaren, därför är det just nu fullt fokus för oss att lansera det nya konceptet i juni, och för BookBeat att komplettera det med sina befintliga taktiska erbjudanden. Konceptet bygger på att de ska fungera väl tillsammans med deras befintliga upplägg för taktisk kommunikation, som fungerar väldigt bra.
– Även där var en del av uppdraget att behålla det som redan fungerar bra, exempelvis deras taktiska material. Därför har vi inte gjort något inom det området, utan fokuserat på hur det fungerar tillsammans
Benkt Wästlund har en bakgrund på flera byråer och marknadsavdelningar. Innan tiden som frilans arbetade han tre och ett halvt år som kundansvarig på Affairs.
Bookbeats chief commercial officer Sofia Eriksson kommenterar det nya samarbetet:
– I det här fallet handlade det om att hitta ett sätt att producera rörligt material som vi kan jobba flexibelt med över tid för olika marknader med olika budskap. Men utan att kompromissa med kreativ höjd och kvaliteten vilket såklart är en utmaning. I just det här projektet valde vi Benkt, Johan och Gustav för att de förstod vårt behov och hur vi jobbar. Att hitta smarta lösningar för hur vi ska kunna jobba vidare med materialet inhouse och anpassa till fler marknader har varit helt avgörande för oss i val av partner.