Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Byråer – så lyckas ni med er affärsutveckling

Publicerad: 23 november 2016, 15:23

Foto: Colourbox

Allt fler byråer ställer om till affärsutveckling. Men finns det en efterfrågan på kundsidan, eller är det bara ett sätt att ta sig upp i näringskedjan?


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAffärsutvecklingMarknadschef

Allt fler generalister på insidan och ett ökat behov av specialister på utsidan. Så sammanfattar PeO Axelsson den bild han möter bland nätverkets medlemmar.

– Det är stor skillnad på att utveckla affären och att paketera den. Den övergripande trenden bland medlemmarna just nu är att deras interna organisationer blir allt större, just för att underhålla den egna affären. Man fyller den med generalister, och i den mån släpper affärsutvecklingen utanför huset handlar det om specialistkompetenser som kan tillföra något som man inte har i de egna leden, säger han till Resumé.

LÄS MER: Världens bästa kreativa pr-byrå till Sverige – men byter spår helt
LÄS MER: De bildar ny byrågrupp med europeiskt fokus

Han hänvisar till den digitala transformation som avgörande för utvecklingen. Marknadscheferna genomförde nyligen en undersökning som visade att investeringarna i digitala kanaler nu utgör 30 procent av den totala marknadsbudgeten. Om tre år beräknas investeringarna överstiga traditionella kanaler.

– Med tanke på den utvecklingstakten är det kanske inte så konstigt att teknikorienterade byråer tagit täten i frågor som rör strategi och affärsutveckling. Och det är nog främst inom de områdena som vi även i fortsättningen kommer att se ett fortsatt behov av externa affärsutvecklare.

PeO Axelsson understryker snarare reklambyråns historiska roll som specialist på just kommunikation mot marknaden.

– Och det faktum att man kan se på kundens organisation utifrån är ju en tillgång i sig.

Max Apéria är Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Även han ser en viss ökad efterfrågan på specialistkompetens inom it-och teknik som kan kombineras med strategiarbete och affärsutveckling.

– Allt fler byråer erbjuder också en bredare mix av strategi, it och kommunikation. Samtidigt är ju affärsutveckling något som är centralt för kunden, och det vore konstigt om man överlät den viktiga delen kärnverksamheten till någon annan. Jag kan heller inte säga att jag upplevt att utvecklingen reducerat behovet av andra byråer.

LÄS MER: Diplomat startar prototypstudio – snabbar på digitaliseringen
LÄS MER: Boråsbyrå byter namn

Toomas Tartu är byråvalskonsult på Engage Marketing och jobbar framför allt mot marknaden i västra Sverige. Han har under några år på nära håll sett hur traditionella IT-konsulter som HiQ och KnowIT byggt upp stora kommunikationsavdelningar och blivit allt mer inriktade på att bredda sitt erbjudande mot kommunikation, strategi och affärsutveckling. De har gått från att jobba med produkter till att jobba mot tjänstemarknaden.

– Men den stora förändringen som skett de senaste åren är att affärsförståelsen hos byråerna blivit så mycket bättre. Det handlar i grunden om en ömsesidig transparens, att både byrån och kunden förstår att de sitter på samma sida av bordet och är öppnar mot varandra. Precis som i vilken annan fungerande relation som helst.

Även han ser den digitala kompetensen som helt avgörande för om byråerna ska lyckas ta sig upp i den strategiska näringskedjan.

– Just nu sker de stora förändringar på B2B-sidan, efter att ha varit lite trögt under några år går omställningen väldigt snabbt.

Toomas Tartu delar även den bild som PeO Axelsson beskriver. I takt med att digitaliseringen ökar kopplas frågor som rör affärsutveckling allt starkare till inhousebyrån, som både växer i volym och får arbetsuppgifter som tidigare har legat på den externa byrån. I förlängningen uppstår ett slags benchmarketing-förhållande mot den externa byrån.

– Det är inte sätt att medvetet skapa en konkurrenssituation, men det ger ändå tydliga signaler om vad man ska lägga fokus vid olika typer av uppdrag, säger Tomas Tartu.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.