Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Byråerna som ska krishantera Sverigebilden

Publicerad: 14 Februari 2018, 12:10

Svenska institutet (SI) har genomfört sin upphandling för kriskommunikation. Valet för på StrandbergHaage, Intellecta och Speaking of. Grundaren för den sistnämnda byrån jobbade för SI så sent som hösten 2017.


Ämnen i artikeln:

Svenska institutetKommunikationsbyråer@Sweden

Svenska Institutet är myndigheten som bland annat förfogar över Twitterkontot @sweden med 134 000 föjare och jobbar med strategisk kommunikation samt kulturellt utbyte för att informera om Sverige utomlands. De senaste åren har Sverigebilden blivit en alltmer central fråga för myndigheten. Inte minst efter Donald Trumps felaktiga utspel om en terrorattack i Sverige för snart ett år sedan.

Myndigheten fick också utstå mycket kritik i våras sedan en av Twitterkontots curators, som byts ut varje vecka blockerade 14.000 twitteranvändare – med hjälp av sin egen lista. Blockeringarna blev sedan hävda.

Nu har Svenska institutet (SI) precis avslutat en upphandling kring kriskommunikation som gäller för de kommande två åren. I konkurrens med bland annat Prime föll valet på tre byråer: StrandbergHaage, Intellecta och Speaking of.

Byrån Speaking of är grundad 2016 av Sergio Guimaraes som tidigare haft flera olika roller på Svenska Institutet. Så sent som för några månader sedan var han tillförordnad chef för Sverigekommunikation vid den statliga myndigheten.

Speaking of arbetar med pr och varumärkesfrågor för kunder som E.ON, Ikano Bostad, Rikshem och White arkitekter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.