Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 26 oktober 2016, 13:58
Gunilla Bergh, byråvalskonsult.
Foto: Stefan Borgius
Företagen effektiviserar och de nordiska byråupphandlingarna ökar. Detta samtidigt som nätverken får flytta på sig.
Det är inte längre bara de klassiska byrånätverken som kan erbjuda nordiska lösningar. Nu börjar fler ge sig in i gamet om Norden.
De nordiska byråupphandlingarna ökar, vilket är en spegling av att många marknadsavdelningar centraliseras och letar synergier.
Gunilla Bergh, byråvalskonsult på Engage Marketing, ser att trenden växer.
– Jag tror att många kunder inte tycker att ett byrånätverk är lika bra på de olika marknaderna. Många gånger är inte bilden av att ”vi jobbar tillsammans” sanning. Ett land kan fungera jättebra, men motsvarigheten i ett annat land behöver inte alls hålla samma nivå, säger hon till Resumé.
Många upphandlingar drivs av inköp och strävar efter en avtalspart. Man vill gärna lägga ihop större scope för bättre förhandlingsläge.
– Det gör att något land blir huvudbyrå för en byrå i ett annat land som inte alls ingår i samma koncern. I andra sammanhang kunde de varit konkurrenter.
Det här ställer krav på både företag och byrå.
– Du måste säkerställa någon typ av lokalisering. Har du en svensk byrå som ska jobba för Norge måste du veta att det funkar där. Hur ser marknadsorganisationen ut internt? Ska Sverige verkligen bestämma? Gränsdragningen blir otroligt viktigt.
Gunilla Bergh trycker på vikten av frivilligt samarbete.
– Ska man jobba över gränserna ska det vara ett fritt val av både kund och byrå. Därför är det jättespännande att man handplockar byråer som kan komplettera varandra.
Men då är utmaningen naturligtvis att det finns en samsyn på både arbetsprocess och gränsdragningar vad gäller arbete och ansvar, något som behöver provtryckas rejält i byråvalsprocessen, säger Gunilla.