Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Byråledarnas bästa relationstips

Publicerad: 26 Oktober 2016, 17:04

Ica-såpan fyller 15 år denna vecka.

Foto: Kampanj

Flera byråer har gjort slut tvärt den senaste tiden. Men det finns exempel på långvariga lyckliga relationer. Hur tänker byråledarna? Vad ska man undvika för misstag?


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråerÅkestam HolstByråvalJohan ÖstlundFrank Hollingworth

I förra Byråvalsguiden kunde vi berätta att relationen mellan kund och byrå hänger på tre års-strecket. Flera byter ut sin byrå snabbare än så. Titta på Tele2 och King, Facebook och Jung eller SBAB och Volt.

De vanligaste orsakerna till att en kund funderar på att byta byrå är bristande uppmärksamhet eller engagemang, visar Regis branschstudie Årets Byrå där närmare 3 000 kunder tillfrågats. Byrån kanske också har för hög personalomsättning eller arbetsbelastning. Ett problem kan även vara bristande uppföljningar. 37 procent av kunderna som varit missnöjda med byrån följs inte upp.

Men det finns en mängd byråer som lyckas prestera år efter år. Ett mönster kan ses i bilbranschen där det är vanligare att byrårelationerna består. Exempel är DDB med Volkswagen, Stendahls med Volvo Personvagnar (över 40 år) och Volt med Scania. Längre kända byrårelationer är även Garbergs och Netonnet, Åkestam Holst och ATG – och King och Ica.

Denna vecka firar King och Ica 15-årsjubileum. De har tillsammans gått igenom en framgångssaga med Ica-såpan. Enligt Frank Hollingworth, creative director och grundare av King, lyder receptet på en långvarig byrårelation så här.

– En reklambyrå som litar på reklamköparen men har integritet och är mer intresserad av att slutkunden ska vara nöjd än att bara göra reklamköparen nöjd. En reklamköpare som litar på reklambyrån och har mandat från sitt företag att ta beslut i reklamfrågor och som inte är skraj för kommunikation som tar för sig.

Hur mycket får kunderna bestämma vad ni ska göra?
– Kunderna får vara med och bestämma där de tillför relevans.

Har ni begått några misstag då som ni har lärt er av?
– När vi inte rycker i handbromsen i tid. Då och då märker vi för sent att vi och kunden har pratat om varandra kring ambitionsnivån. Det är tyvärr svårt att lära sig att se det komma, då det är nästan omöjligt att avgöra på förhand.

Åkestam Holst och ATG inledde sitt samarbete för ett antal år sedan och har utvecklat flera reklamkoncept som till exempel hästen Vinnie. Johan Östlund, kundansvarig projektledare på Åkestam Holst, ger flera tips.

– Var alltid vetgirig, lyhörd och ödmjuk. Fallerar man på någon av dessa tre saker kommer det att påverka relationen. Du ska även vara lösningsorienterad och utgå från din kund och inte från dig själv. Tänk också på att inte lova saker du inte kan hålla, säger han.

Vad är en nöjd kund för er?
– En nöjd kund rekommenderar oss till andra kunder och där gränsen mellan kund och oss nästan suddas ut.

Artikeln uppdateras.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.