Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 23 Mars 2021, 10:21
Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo, och Tobias Lundqvist, business director på Most Studios.
Foto: Pressbild
Videohälsningstjänsten Memmo tog nyligen in 80 miljoner kronor i riskkapital, med hjälp av Most Studios tar de nu sikte på att bli marknadsledare i Europa.
Det svenska bolaget Memmos affärsidé är enkel, den går ut på att kunderna betalar för att få en videohälsning från en kändis ansluten till tjänsten. Priserna varierar från kändis till kändis men brukar ligga kring några hundralappar och Memmo tar en del av varje betalning. I en tid när många skådespelare och andra kändisar som lever på fysiska framträdanden haft bristande intäktskällor är det många som anslutit sig, vilket lett till att appen fått ökat intresse både i form av användning men även blivit något som diskuterats på diverse kultursidor. Nyligen tog Memmo, som har internationella förlagor, in 80 miljoner kronor för att satsa internationellt. Nu har de anlitat Most Studios som byrå för att hjälpa till med expansionen, en stor del av uppdraget går ut på att utveckla appens interaktionsmöjligheter inför den internationella satsningen.
– Vi valde Most Studios eftersom de har en unik kombination av varumärkes- och produktdesign inhouse. Som snabbväxande techbolag så är det viktigt att vår byrå förstår den verklighet vi arbetar i, säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson i ett pressmeddelande.
– Det här är ett drömprojekt för oss. Vi kan komma in i ett tidigt stadie och bygga en stabil grund tillsammans. Det är de bästa förutsättningarna för att lyckas, säger Tobias Lundqvist, business director på Most Studios.
Most Studios har de senaste åren jobbat med kunder som Klarna, Zettle (tidigare Izettle)och Lifesum.
– Många kände en viss tveksamhet mot att börja sälja hälsningar i början, men det har nästan vänt till det motsatta. Nu ser de att Memmo.me är mer än hälsningar. Det är ett sätt att komma närmre sina fans, säger Gustav Lundberg Toresson.