Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Cancerfonden inleder samarbete med Abby World

Publicerad: 11 maj 2022, 08:20

Cancerfonden, som länge jobbat med King som strategisk byrå, meddelade under tisdagen att de inleder ett samarbete med Abby World, tidigare Abby Priest.


Ämnen i artikeln:

Abby WorldCancerfondenNyheter

Pitchen inleddes tidigare i år och målet var att hitta en ny långsiktig samarbetspartner.

– Valet hamnade på Abby World, som med sitt integrerade förhållningssätt ska stärka vårat varumärke samt utveckla vår taktiska kommunikation, säger Veronika Espmark, Insamlings- och marknadschef på Cancerfonden.

– Abby World stod ut med sin kreativa höjd och förståelse för uppdraget. Vi vill utveckla vårt 360-tänk och öka engagemanget för den livsviktiga cancerforskningen i befintliga och nya målgrupper.

Man byter inte ut King som byrå, utan breddar i stället sina samarbetspartners. King blir alltså kvar som strategisk byråpartner, och Abby World ska axla rollen som taktisk och integrerade kommunikationsbyrå.

Första kampanjen ska ut på marknaden i höst. Abby Worlds medgrundare Andreas Morne kommenterar det nya samarbetet i ett pressmeddelande:

– Vi är ödmjukt tacksamma att få samarbeta för ett så viktigt ändamål. Att bli valbara som kommunikationsbyrå för Cancerfonden känns extra kul, de har stora behov och behöver en interdisciplinär kommunikationspartner, en direkt konsekvens av vår utveckling på byrån.

Enligt Veronika Espmark blir konceptet ”Tillsammans mot cancer”, som rönt stora framgångar, kvar. 

– Vårt framgångsrika koncept ”Tillsammans mot cancer” står kvar, men vi kommer förfina och utforska nya uttag under det paraplyet tillsammans med Abby World, avslutar Veronika Espmark.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.