Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Cancerfonden väljer Minnesota efter upphandling – ska öka intäkterna från företagsvärlden

Publicerad: 6 september 2022, 07:37

Cancerfonden har sedan i våras varit på jakt efter en ny strategisk byråpartner för att öka intäkterna från företagsvärlden, som inte ser samma ökande trend som privata donationer. Valet faller till slut på Minnesota, som vinner avtalet på tre år.


Ämnen i artikeln:

MinnesotaCancerfondenNyheter

Sedan innan arbetar Cancerfonden med King, som producerat flera belönade reklamfilmer med Cancerfonden – bland annat ”Ser du månen där du är ikväll” och ”Rör vid mig”. Cancerfonden arbetar också med Abby World (tidigare Abby Priest) som sin taktiska och integrerade kommunikationsbyrå. Nu läggs alltså Minnesota till på samarbetslistan.

– Vi blev imponerade över Minnesotas strategiska förmåga, de förstod snabbt vår situation och visade på hög kompetens och kvalitet redan i pitchen. Vi gillade också teamets genuina intresse och stora engagemang för våra frågor och utmaningar. Vi ser mycket fram emot ett framgångsrikt långsiktigt samarbete, säger Roger Wilsson, chef för företagssamarbeten på Cancerfonden, i ett pressmeddelande.

Pitchen har genomförts tillsammans med byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentel på Engage Marketing, och uppdraget handlar om att förädla den befintliga rättighetskatalog som Cancerfonden har, samt att stärka företagssamarbeten och öka intäkterna. De senaste åren har trenden med intäkter förändrats, då donationer från privatmarknaden ökar med insamlingen från företag har inte sett samma tillväxt.

– Vi som rättighetsinnehavare har i dag nya krav på oss jämfört med tidigare i att erbjuda en riktigt attraktiv rättighetskatalog. Det står klart efter ett gediget insiktsarbete under våren. Företag vill engagera sig i samhällsfrågor, inte minst i kampen mot cancer, men behöver av flera skäl tydligare mervärden i förhållande till sin investering, säger Roger Wilsson.

– Vi är otroligt stolta över samarbetet med Cancerfonden. Det har varit en tuff process, men när alla kolleger i pitchteamet går in med hjärta och själ — då når man resultat. Uppdraget innebär en inspirerande utmaning, men när vi knäcker den vågar jag lova ett stort värde för Cancerfonden och kanske till och med rejäla kliv framåt för hela insamlingsbranschen, säger Christoffer Ramfors, strategic director på Minnesota, i pressmeddelandet.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.