Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Capgemini vill ha mest pang för pengarna

Publicerad: 1 mars 2017, 16:52

Jesper Andersson-Rydåker.

Konsultjätten Capgemini valde JMW som kommunikationsbyrå. Här förklarar nordiske marknads- och kommunikationsdirektören Jesper Andersson-Rydåker hiur upphandlingen gick till.


Ämnen i artikeln:

Byråval

Hur såg er kravprofil ut när ni började söka byrå?
– Djup kunskap om våra (förändrade) målgrupper, djup kunskap om IT och business-to-business mot stora Nordiska organisationer och förståelse för deras utmaningar, förståelse för digitaliseringen i ett brett perspektiv, en förmågan att förstå och kommunicera våra erbjudanden, förmåga att arbeta med globalt storföretag med Capgeminis profil.
– Sedan vill vi ha nordisk förmåga, kunna leda i bevis det egna kunnandet kring både koncept, produktion och pressoffice funktion.
– Och slutligen bäst avkastning per nyckeltal.

Vad var viktigast?
– Kunskap om målgrupp, bäst avkastning och branschförståelse.

Hur samlade ni in tänkbara kandidater?
– Nätverk och referenser.

Hur jobbade ni med upphandlingen?
– Pitch och stresstest – känslan spelar alltid in vid val av samarbetspartner och leverantör. Det går inte att få svar på känslan utan pitch och den faktiska förmågan att snabbt leverera och presentera koncept kommer ytterst sällan igenom på annat sätt.

Vad var det som till slut avgjorde?
– Bästa slutresultatet på summanivå – mest pang för pengarna i kombination med bäst, och oväntade, nytänkande, svar på flest på frågor. Djup förståelse för målgrupp, förklarade digitaliseringen på det mest lättbegripliga sättet.

Hur stor betydelse hade priset?
– En budget är en budget. Vi hade i upphandlingen inte mer eller mindre att röra oss med. Frågan var snarare vad leverantören kan göra för de pengar vi lade på bordet, ställt mot målbild.
– För mig är det uppvisad kreativ och uppvisad förmåga att snabbt förstå uppdraget som maxar värdet av varje instoppad krona som avgör.

Lärdomar av processen?
– För tidigt att säga, utvärdering av upphandlingen pågår, och gällande utfallet så har det börjat bra, men måste ses över tid.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Byråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.