Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Com Hem går ut i pitch – Judit & Judit hänger löst

Publicerad: 19 november 2015, 13:29

Osäker framtid för Judit och Judit.

Nu går Com Hem ut i reklambyråpitch.
Reklamprofilerna Judit och Judit kan komma att skrotas.


Ämnen i artikeln:

KingCom HemJudit & Judit

Com Hem har jobbat med reklamkonceptet Judit och Judit sedan 2009 med ett avbrott för TiVo-kampanjen 2013 och i början på 2014. TiVos lanseringskampanj togs fram av brittiska RKCR/Y&R men i övrigt har Com Hem jobbat med reklambyrån King sedan 2008.

Judit och Judit har varit ett av Sveriges mest framgångsrika reklamkoncept, och filmerna har ofta anspelat på populärkulturella fenomen som exempelvis Sagan om Ringen. När de gjorde comeback efter uppehållet med TiVo gjorde de det storstilat med en Epic Split á la Jean-Claude van Damme.

Enligt uppgift till Resumé är Com Hem nu ute i en stor reklambyråpitch och att de vill avsluta reklamkonceptet med Judit och Judit. Pitchen innebär att King kan tappa uppdraget.

Com Hems presschef Fredrik Hallstan:

– Ordet pitch får stå för dig. Jag kan säga att vi har bjudit in ett antal byråer för att komma på förslag på hur vi kan stärka vår varumärkesimage ytterligare. Om det blir några förändringar på grund av det kan vi återkomma om, säger han.

Hur behöver ni stärka er varumärkesimage?
– Vi har en bild om vårt varumärke och var vi är på väg. Vi avvaktar med att kommentera vår varumärkesstrateg innan den här processen är helt avslutad.

Vad är det för byråer som har bjudits in?
– Jag kan inte kommentera vilka de är eller hur många de är.

Vad är det för typ av byråer?
– Det är reklambyråer.

Kan det här innebära att ni bryter samarbetet med King?
– Som sagt, vilka byråer som är med och vad det leder till är för tidigt att säga.
Byråerna har enligt Fredrik Hallstan, bjudits in "under hösten".

Kommer Judit och Judit att skrotas?
– Om de kommer att vara en del av Com Hem eller om det sker någon förändring där är för tidigt att säga. Det är viktigt att komma ihåg att vi historiskt har haft andra framgångsrika koncept än Judit och Judit.

Vi har också uppgifter på att det i pitchen ingår att ta fram en ny logotyp. Vad har du för kommentar till det?
– Vilka delar som det här arbetet omfattar är något mellan oss och byråerna som vi pratar med.

Jonas Lundquist tog över som marknadsdirektör efter Jonas Tränk i höstas. Då hade han suttit på posten i drygt ett år.

– Jag slutar eftersom jag och min chef, Jon James, har olika syn på marknadsföring i allmänhet och Com Hems framtida marknadsstrategi i synnerhet, skrev Jonas Tränk i ett mejl till Dagens Media i samband med att han slutade som marknadsdirektör.

Resumé har även sökt Kings kreativa chef Frank Hollingworth för en kommentar om Judit och Judit. Han har avböjt att kommentera.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingCom HemJudit & Judit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.