Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Coop bygger kundupplevelse med BBH som innovationspartner

Publicerad: 20 Maj 2020, 12:57

Coop har valt BBH Stockholm som strategisk design och digital innovationspartner för att stärka sin konsument och medlemsupplevelse.


Ämnen i artikeln:

CoopBBH StockholmBBH

Samarbetet mellan BBH Stockholm och Coop, som påbörjades vid årsskiftet, är i full gång med lansering av pilotprojekt redan under våren. Att ta in en dedikerad partner för innovation är en del av dagligvarujättens satsning på området tillsmmans med digitalchefen Amer Mohammed. Bland annat lanserade Coop en extern innovationsplattform under hösten 2019  där entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt bolagets verksamhet där Norrsken gick in som partner. I linje med Coops position syftar innovationsarbetet på att ta fram hållbara lösningar.

När det kommer till utvecklingen av Coops kundupplevelse handlar det först och främst om medlemmarnas användarupplevelse.

– Vi vill skapa Sveriges bästa kundupplevelse för medlemmarna, en upplevelse som ska vara på en annan nivå, vare sig de befinner sig i en av våra butiker eller om de möter oss via en digital tjänst. BBH är en viktig partner i det arbetet och kommer att hjälpa oss att förstärka vårt digitala kunderbjudande för att skapa mer matglädje i våra medlemmars och kunders vardag, säger Amer Mohammed, chief digital officer på Coop i en kommentar.

Liksom sina konkurrenter befinner sig Coop i en digital transformation. Ett skifte inom dagligvarubranschen som nu snabbas upp av coronakrisen. Omställningen har drivits av beteendeförändringar och nya krav från konsumenterna vad gäller så väl utbud, som personifiering och tillgänglighet har gjort det avgörande att alltid möta individens behov för att bygga lojalitet och förtroende.

BBH Stockholm ska som partner omdefiniera bolagets varumärkesupplevelse för att stärka konkurrenskraften, ta marknadsandelar, anpassa verksamheten till framtiden  Varumärke och affärsmodellen ska gå hand i hand med vad Coops medlemmar prioriterar och efterfrågar.

I arbetet handlar det för Coop om att testa, iterera och utvärdera prototyper som knyter samman det digitala och fysiska kundmötet. BBH ska addera ett holistiskt perspektiv för hur Coops utbud av digitala tjänster kan integreras på ett naturligt, värdeskapande och kundcentrerat sätt.

– Vi är väldigt stolta att ha fått förtroendet från Coop som partner i deras ambitiösa transformationsresa. Vårt samarbete klickade från dag ett och med vår respektive expertis och passion för kundvärde och hållbarhet så är jag övertygad om att vi tillsammans kan skapa fantastiska resultat, säger Patrik Danielsson, chief experience officer på BBH

Bartle Bogle Hegarty (BBH) - ägs av Publicis Groupe och etablerade sig i Stockholm 2016. Bland byråns uppdragsgivare finns varumärken som Volvo, Nike, Google, Tesco Bank, Bokus och Panini Internazionale. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoopBBH StockholmBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.