Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Coop letar pr-byrå

Publicerad: 10 Mars 2016, 09:54

Björn Larsson, direktör affärsområde marknad på Coop.

Foto: Andreas Rågsjö Thorell

”Sveriges kaxigaste matkedja är tillbaka” var ett av Coops kampanjbudskap 2015. Marknadsdirektören Björn Larsson ser tillbaka på ett år där förlustberget vände till svarta siffror. Nu letar livsmedelsjätten pr-byrå.


Ämnen i artikeln:

CoopByråvalBjörn Larsson

De senaste tre åren uppgår Coop Sveriges samlade rörelseförluster till drygt 1,2 miljarder. När bokslutet för 2015 presenterades i måndags landade bolaget på ett rörelseresultat på 140 Mkr (-306 Mkr).

Under förra året skrotade Björn Larsson Coops långvariga reklamkoncept som han ansåg låg för nära Ica. I den nya marknadsföringsstrategin sorteras aktiviteterna under "utbud" och "utspel". Utspelskampanjen "Eko-effekten" fick stor medial uppmärksamhet och gav 40 miljoner nedladdningar runtom i världen. För att fortsätta knyta an till samhällsaktuella frågor inom dagligvaruhandel startade kedjan i höstas ett initiativ för att minska matsvinnet genom att sälja deformerade grönsaker till 25 procents lägre pris. "Knasiga grönsaker" skapade publicitet till ett värde av 10 miljoner kronor i annonsutrymme.

Nu siktar Coop på att få större genomslag. Under våren kommer Björn Larsson vara på jakt efter en marknads-pr-byrå i samarbete med corporate communication.

– Vi kommer inte att gå ut i en pitch, men sannolikt kommer vi att välja byrå innan sommaren. Vi behöver en byrå som kan stödja våra utspel. En byrå som tänker kreativa idéer för icke-köpta kanaler. En byrå som kan hitta rätt både i samhällsdebatten och i marknaden, säger Björn Larsson till Resumé.

Det du läser är ett kort utdrag från en artikel i senaste utgåvan av Resumé. Vill du veta mer om Björn Larssons strategi för 2016 och vad han anser om ICA:s ställningstagande i flyktingfrågan? Skaffa din prenumeration här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

CoopByråvalBjörn Larsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.