Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Cura utvecklar ny global varumärkesstrategi tillsammans med Rio

Publicerad: 2 november 2021, 12:54

Varumärkesbyrån Rio står bakom strategin när Cura of Sweden växlar upp från tyngdtäcken med ambitionen att bli ett globalt varumärke inom sömnhälsa. ”Kommer förändra hela marknadsmixen”, säger marknadschefen Peter Tiberg.


Ämnen i artikeln:

RodolfoStrategiVarumärke

Cura of Sweden har sedan starten 2017 sålt mer än 500 000 tyngdtäcken i Sverige och under 2020 gick scale-up investeraren Verdane in som ägare. Tyngdtäcket har också varit en av raketerna bland Sveriges annonsörer. Enligt Kantar Sifos bruttosiffror uppgick varumärkets medieinvesteringar till 275 miljoner kronor.

Sedan i somras av Rio (Rodolfos systerbyrå som grundades under fjolåret) arbetet med varumärkesstrategin som ska ompositionera Cura från ett varumärke i sovrumskategorin till en global utmanare inom hälsosegmentet.

 –  Den största trenden, bortsett från hållbarhet, som har dominerat 2000-talet på global nivå är ”hälsa och välbefinnande”. De viktigaste grunderna i den trenden har dock handlat om vilken effekt kosten och fysisk aktivitet har på vårt välbefinnande. Sömnen är det bortglömda fundamentet och det Cura nu strävar efter att förändra, kommenterar Claes Ceverin, medgrundare och strategic director på Rio.

Peter Tiberg tillträdde som ny chief marketing officer på Cura under 2020 och ansvarar för den nya varumärkesstrategin. Han menar på att företaget har en viktig och utmanande uppgift framför sig. Han berättar att Cura of Sweden nu fokuserar på att sprida kunskap om sömnens inverkan på vår hälsa och välbefinnande, samtidigt som bolaget utvecklar fler produkter och tjänster som underlätta för alla människor att sova på ett mer hälsosamt sätt.

– För att uppnå vår plan och våra mål kommer vi i princip förändra hela vår marknadsmix, säger han i en kommentar. 

Utifrån varumärkestrategin har även ett nytt varumärkeskoncept tagits fram tillsammans med Rio:s systerbyrå Rodolfo. Utifrån plattformen ”What a difference a night makes” ska Cura särskilja sig från sovrumskategorin och samtidigt visa skillnaden Curas produkter gör för den vakna tiden.

 Just nu utvecklas kommunikationen för de första kampanjerna som kommer lanseras i Sverige.

 –  Kommunikativt skiljer sig utmaningarna på de olika marknaderna. I Sverige och i vissa andra nordiska länder finns det en hög kännedom om tyngdtäcken och Cura som varumärke. För de andra marknaderna vi nu etablerar oss på handlar det primärt om att förklara fördelarna med ett tyngdtäcke, samtidigt som vi tydligare ska etablera oss som en utmanare inom sömnhälsa när vi under nästa år lansera flera nya innovativa produkter för en hälsosammare sömn, säger Peter Tiberg i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoStrategiVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.