Byråval
Curious Mind köper in sig i Native Translation
Publicerad: 23 mars 2017, 12:17
Fr v: Mats Bagger, Evalena Andersson, Magnus Åström, Erik Wennberg
Foto: Karin Rudefelt.
Curious Mind köper 40 procent av reklamöversättningsbyrån Native Translation som därmed blir en integrerad del av contentbyråns erbjudande. Nu siktar båda aktörerna på att förstärka sin närvaro utanför Sverige.
Native Translation grundades av copywritern Erik Wennberg år 2013 med ambitionen att skapa en kreativ översättningsbyrå som kan anpassa kommunikation lokalt för olika marknader. I dag jobbar man med ett nätverk med omkring 60 frilansare och copywriters. Nu hoppas byrån kunna hjälpa fler kunder att ta in sig på den nordiska och europeiska marknaden samt anställa nya kompetenser. Idag arbetar Native Translation på flera marknader med kunder som Hästens, Rapunzel of Sweden och Nordea.
– Med Curious Mind får Native Translation in en stabil och långsiktig ägare. Språket är nyckeln till de lokala marknaderna och tillsammans kan vi erbjuda ett one stop shop för nordisk innehållsproduktion och anpassning av kampanjer och sajter, säger Erik Wennberg vd på Native Translation i en kommentar.
Curious Mind startade 2006 och tog i år silverplatsen i Årets byrå, kategori content. Byrån har i dag 38 medarbetare och sitter med kunder som Ica, Junibacken, Handelsbanken, SvD och Pensionsmyndigheten
– Våra kunder efterfrågar allt mer internationellt innehåll och Native Translation arbetar på plats med copywriters, redaktörer och översättare på ett sätt som passar perfekt med hur vi jobbar. Nu får vi en bred bas av mycket duktiga copys och skribenter i hela norden och Europa, säger Evalena Andersson vd på Curious Mind i en kommentar.