Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Därför måste byråerna bli mer proaktiva

Publicerad: 1 mars 2017, 15:30

Foto: Mostphotos

Proaktivitet är något som efterfrågas till stor del av kommunikationsköparna. Vi frågade byråvalskonsulterna Max Aperia och Sara Farahani Sörlin hur byråerna kan bli bättre på området.


Ämnen i artikeln:

Max AperiaByråval

I analys- och konsultföretaget Regis årliga branschstudie ”Årets Byrå” har 3 000 kommunikationsköpare fått utvärdera sina befintliga byråer. Närmare var tredje respondent uppger ”proaktivitet” som det viktigaste inför byråvalsprocesser.

– Kunderna vill gärna se en förbättring hos sina byråer på området, säger Pia Grahn, vd på Regi.

Proaktivitet är ett ord som kan tolkas på flera olika sätt. De kan bland annat innebära att byrån ”kommer med förslag och ifrågasätter”, ”har löpande kontakt eller följer upp” och ”är förutseende/ligger steget före”.

Enligt byråvalskonsulten Sara Farahani på Engage Marketing, stämmer resultatet in bra på vad hon ser eftersöks.

– Proaktivitet är något vi bedömer i vår byråvalsprocess, både vad gäller teamet och om kulturen på byrån stödjer detta. Avsaknad av proaktivitet ligger dessutom alltid högt upp när våra kunde kommer till oss och är missnöjda med sin befintliga byrå, säger hon.

Vad krävs av byrån?
– Att vara proaktiv handlar om att vara så insatt i din kunds affär så att du kan leverera en idé, eller en tanke som kunden inte bett dig om eller som inte har varit efterfrågad i en brief.

Det är också viktigt att kunden skapar möjligheter för byrån att utvecklas.

– Det är viktigt att samarbetet är transparent så att byrån förstår helhetsperspektivet av affären, och eventuella interna prioriteringar som påverkar genomförandet av en idé.

Max Aperia, byråvalskonsult hos Sveriges Annonsörer, är av samma uppfattning.
– Proaktivitet är något som efterfrågas i samarbetet, att man önskar sig det av en byrå. Jag tycker att byråerna kan bli bättre på det. Det handlar om att möta kundens förväntan på proaktivitet, visa uppmärksamhet, ta initiativ och komma med tankar och idéer.

Här är topp tre förbättringsområden, enligt kunderna
Proaktivitet: 29 %
Digital kompetens: 27 %
Kunskap om kundens marknad: 25 %

Källa: Årets Byrå 2017, Regi

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Max AperiaByråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News