Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

DDB blir tredje byrån på två år

Publicerad: 17 December 2014, 10:23

Byter byrå - igen.

Liseberg har under de senaste åren bytt ut Forsman & Bodenfors mot Shout mot nu senast: DDB Göteborg. Men det nya samarbetet är bara påskrivet i ett år framöver. – Det är inget gnissel eller friktion som ligger bakom byråbytet – utan en affärsmässig bedömning, säger Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg, till Resumé.


Ämnen i artikeln:

DDB GöteborgShoutForsman & BodenforsLiseberg

Det var i januari i år som nöjesparken bytte ut Forsman & Bodenfors mot Shout. Det nya uppdraget innebär för DDB Göteborgs del strategiarbete och kommunikation för hela företaget.

Anledningen till byråbytet är enligt Robert Arvidsson ett led i att Liseberg genomgår en omfattande förändringsprocess.

– Vi förändras i organisation och bolag. Vi slår ihop våra dotterbolag till ett, därför har förutsättningarna för de partner vi behöver förändrats, säger Robert Arvidsson.

Finns det ingen risk att Lisebergs varumärke kan skadas i och med alla byråbyten?
– Nej, vi bedömer den risken som liten.

Copywritern Pontus Caresten har bytt byrå från Shout till DDB Göteborg. Har det någonting med byråbytet att göra?
– Nej, absolut inte. Vi har försökt att hålla det helt isolerat från det. I upphandlingen adresserade vi utmaningar som både Shout och andra byråer skulle brottas med. Då föll valet på DDB.

Så bytet har ingenting att göra med att ni skulle vara missnöjda med Shouts insats?
– Nej, tvärtom. De har lyckats att prestera väldigt väl och vunnit en del priser. Det är inget gnissel eller friktion som ligger bakom byråbytet.

Hur länge gäller det nya avtalet?
– I ett år med möjlighet till förlängning på tre år.

Då kanske det blir ett byråbyte igen inom kort?
– Förhoppningsvis inte. Vi har i nuläget inte möjlighet att teckna flerårsavtal. I och med att vi är kommunalt ägda måste vi förhålla oss till spelreglerna. Men ambition är ett mer långsiktigt än de senaste åren.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.