Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

De är byrån som lanserar Geelys nya bilmärke

Publicerad: 20 Oktober 2016, 08:04

Här är den nya bilen som lanseras i dag.

Foto: Fredrik Etoall / Adamsky Mgmt

I dag lanseras varumärket Lynk & Co som ska revolutionera sättet vi använder vår bil på. Svenska Stendahls har varit involverade i arbetet med kampanjen som nu släpps globalt.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerPR-ByråerStendahlsJung Relations

Lynk & Co är ett helt nytt bilmärke som har skapats av Geely Auto Group (som äger Volvo Cars) tillsammans med techjättarna Alibaba, Ericsson och Microsoft. Målsättningen är att skapa världens världens mest uppkopplade bil – som ska säljas i mobilen istället för bilhallen.
– Medan andra bilmärken genomgår en digital transformation har Lynk & Co fötts digitalt. Saknaden av ärvda system och möjligheten att bygga lösningar i molnet tar oss ifrån den gamla modellen av bilförsäljning och service och sätter kunden sömlöst genom alla kanaler. Det är intuitiv interaktion i allt från sökning till köp och vidare till ägande, delning, service och vidareförsäljning, säger David Green, digitalchef på Lynk & Co i ett pressmeddelande.

Det är den Göteborgsbaserade byrån Stendahls som har anlitats som strategisk och kreativ global byrå för Lynk & Co. Byråvalet skedde i våras och sedan dess har det varit ett intensivt arbete för att bland annat ta fram varumärkesidentiteten, visuellt uttryck, konceptutvecklingen och pr-budskap.  
– Det finns inget konventionellt i detta bilmärke. Även namnet, Lynk & Co, signalerar något annat, ett varumärke som bygger på samarbete, "connectivity" och gemenskap. Man kan helt enkelt säga att namnet Lynk & Co är utgångspunkten för hur vi definierar och kommunicerar detta nya, innovativa varumärke och dess unika erbjudande. Det ska bli kul att äntligen få lansera, säger Peter Johansson, client director på Stendahls i en kommentar.

Stendahls creative director Ylva Nestmark berättar att ett stort fokus i kommunikationen ligger på omvärlden och människors beteenden snarare än bilen i sig.
– Det finns ju en hel del förändringsutrymme och konventioner att utmana inom bilindustrin. Världen har ju utvecklats men på många sätt har branschen fortsatt i samma hjulspår. Vår utmaning har varit att hitta ett sätt att inte bara sätta en ny produkt till bilvärlden, utan snarare skapa en utmanare med syftet att vända upp och ner på den. Ifrågasätta hur vi använder bilar och förflyttar oss i städerna, i en tid när urbaniseringen går med stormfart, säger hon.

Stendahls har samarbetat med Mr Smith, Adamsky och Revolve i lanseringen. Jung Relations har anlitats som pr-byrå för bilmärket. Dentsu i Shanghai hanterar kommunikationen i Kina.

Här nedan är den första filmen som släppts.

Arbetsgrupp Stendahls
Creative Director: Ylva Nestmark
Creatives: Anna Feeney, Henrik Gustavsson, Staffan Danielsson, Kristian Gonzalez, Jenny Strandberg
Designer: Samuel Forsström
Art Assistant: Agneta Fromell
Planner: Åsa Källström
Project Manager: Linda Woxneborn
Event Project Manager: Jonas Larsson
Digital Strategy: Henrik Olsson
UX Strategy & Conceptual design: Andreas Folkestad
Mobile Development: Thomas Sempf, Rodrigo Vives
Production Manager: Lina Rundgren
Solution Architect: Mikael Högberg
Infrastructure: Magnus Lindvall
Film: Linda Engstrom, Carl Johan Engberg & Jens Lorensson
Client Director: Peter Johansson

LYNK & CO
Senior Vice President: Alain Visser
Marketing Director: Linda Hugestrand
Chief Digital Officer: David Green
Senior Manager, Brand Strategy & Marketing: Andreas Kåreby
Product PR Executive: Ola Norberg
Project Manager launch event: Martin Klövmark

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.