Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

De är Sveriges mest jämställda byrå – igen

Publicerad: 25 November 2016, 10:42

Åkestam Holst tar emot priset på scen.

Foto: Felicia Yllenius

Igår korades Sveriges jämställda byråer för andra året i rad. Här är alla vinnarna i Guldvågen.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistReklambyråerÅkestam HolstGuldvågenSophie LokkoLe BureauEllinor Ekström

Guldvågen är priset som premierar jämställdhet och mångfald i kommunikationsbranschen. Bakom initiativet står Ellinor Ekström och Sophie Lokko tillsammans med Add Gender. I går hölls galan för andra året i rad, och återigen placerade sig Åkestam Holst högst upp på pallen.
– När vi ställde upp i Guldvågen förra året hade vi som mål att någon gång vinna. Nu kom målet snabbt, och blev istället startskottet för ett så mycket större arbete, sa Sara Clewemar från Åkestam Holst när hon tog emot priset på scenen.  

På andra plats kom Cohn & Wolfe följda av Prime, Garbergs och Futurniture.
– Vi hoppas så klart att fler byråer ska motiveras att förbättra sitt jämställdhetsarbete ytterligare och använda Åkestam Holst som en inspiration. Viktigt att komma ihåg är att Guldvågens mål är att lägga ner, helt enkelt för att vi inte längre ska behövas, säger initiativtagaren Sophie Lokko i en kommentar.

Priset för "Årets kampanj" gick till Le Bureau med kampanjen "Förändra bilden" för TT Nyhetsbyrån.

Till "Årets inspiratör" utsågs Åhléns marknadschef Lina Söderqvist.
– Det känns så ofantligt stort att vinna ett pris som faktiskt betyder någonting, i en tävling som faktiskt betyder någonting, sa Lina Söderqvist på scen medan hon hyllades med stående ovationer.

Här är juryns motiveringar:

Årets byrå
"Att bygga en jämställd, inkluderande byrå är ingen quick fix. Jobbet är inte färdigt och klart med enbart en skriven jämställdhetsplan eller ett symboliskt tillsättande i ledningsgrupper och team. Det är ett arbete som kräver ständig uppmärksamhet och utveckling. Strukturer och normer är ofta hårt befästa och rubbas inte över en natt. Därför är det helt logiskt att den byrå som medvetet arbetat med att lägga grunden och möjliggöra förändring och som fortsatt och oförtrutet fortsätter det viktiga arbetet även i år är vinnare av Årets Byrå. Stort grattis och bra jobbat - Åkestam Holst!"

Årets kampanj
"Årets kampanj hjälper oss att se bortom det förväntade och utmanar våra invanda mönster. Genom ett konkret verktyg mot diskriminerande stereotyper och fördomar och för förändring bjuder kampanjen in alla till att vara med i arbetet och ta ansvar för en mer jämlik värld. Att förändra bilden av vem som kan göra vad är ett viktigt steg i rätt riktning för att påverka världen till det bättre. Vinnare av årets kampanj är TT Nyhetsbyrån med Förändra bilden!"

Årets inspiratör
"Med inspirerande och ibland djärva budskap som ifrågasätter våra invanda föreställningar om ålder, könsmakt, religion och etnicitet har hon inte bara lyckats få fler målgrupper att känna sig inkluderade och lyssnade på, utan också öppnat upp för en diskussion kring frågor som ibland har varit så känsliga att många hellre undvikit dem. När man öppet tar ställning och vågar utmana följer andra gärna med. Vinnare av Årets inspiratör är Lina Söderqvist, Marknadschef på Åhléns."

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.