Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 19 april 2016, 11:36
Försvarsmaktens nya byrå är Volt.
Foto: Försvarsmakten
CP+B och Intellecta var två av de som deltog i Försvarets reklambyråupphandling som slutligen togs hem av Volt.
Volt blir Försvarsmaktens nya reklambyrå. De lämnar därmed DDB, som har varit Försvarets reklambyrå de senaste 12 åren.
Resumé har tagit del av tilldelningsbeslutet som visar sig innehålla tio stycken anbudsansökningar till Försvarsmakten.
Dessa är:
CP+B
DDB Stockholm
Garbergs Reklambyrå
Intellecta
Isobar Sweden
Klirr Stockholm
MSL Stockholm
Spinn action marketing
Spoon Publishing
Volt Reklambyrå
De reklambyråer som uppfyllde alla krav som ställdes var: CP+B, DDB, Intellecta, Spinn och Volt. Dessa fem byråer var alltså med i sluttampen då priset vägde tyngst.
Samtliga byråer fick arbeta med provuppdrag där bland annat analytisk förmåga och kreativ förmåga mättes. I del ett fick CP+B högst med 5,67 poäng, Volt fick näst högst med 5,17 för att följas av DDB på fyra poäng. I deluppgift två fick Intellecta högst med 6,50, följt av DDB på 5,5 och Volt på 5,33.
LÄS MER: DDB om tappet av Försvarsmakten
Försvarsmakten har valt den byrå som fått lägst jämförelsepris. Varje deluppgift kunde maximalt ge byråerna 2 000 000 kronor i mervärde genom prisavdrag från anbudssumman. CP+B kunde dra av 3 047 619 kronor medan Volt kunde dra av tre miljoner prick. Volt fick därmed lägst jämförelsepris på 6 006 250 kronor.
Intellecta gjorde bäst ifrån sig i pitchen, men Volt var alltså den billigaste byrån.
Såhär mycket ville byråerna ha i betalt:
DDB, 9 536 000 kronor
Intellecta, 9 478 000 kronor
Spinn, 9 598 750 kronor
Volt, 9 006 250 kronor
CP+B, 12 966 000 kronor
Såhär var ställningen efter att poängen var inräknade:
1. Volt
2. Intellecta
3. DDB
4. Spinn
5. CP+B