Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 4 januari 2017, 15:37
Foto: Andreas Elgstrand/Montage
2016 var telekombranschens år. Här är de viktigaste byråbytena – och de viktigaste upphandlingarna i år.
Det händer extremt mycket inom telekombranschen just nu. Det märks även på rörligheten i byråvärlden.
Vår bästa fickkompis är mer data än telefon och fyller helt andra funktioner än förr. Det är i telekombranschen vi har sett årets intressantaste byråbyten. Det är nya typer av företag och en ny form av kommunikation.
Tele2 lämnade Forsman & Bodenfors efter ett 16-årigt samarbete hösten 2015. När den nya pitchen avslutades ett par månader senaste stod det klart att King fick ta över uppdraget för Tele2. Problemet var bara att det rörde på sig även hos Tele2, med vd-byte och marknadsdirektör Pernilla Oldmark som valde att säga upp sig.
Den nya marknadsdirektören Åse Holmberg och hennes team lyckades inte komma överens med King och splittringen var ett faktum – efter bara sex månader. Det blev till slut Åkestam Holst som tog in Tele2 – samtidigt som byrån bröt med den konkurrerande mobiloperatören Tre. Ja, ni hör ju. Tele2 begravde således senare ikoniska Fåret Frank.
I samma veva dumpade Telia DDB Stockholm för Forsman & Bodenfors.
– Shortlisten av byråer som kan hantera ett uppdrag som Telia är kort, sade marknadsdirektören Lars Axelsson, till Resumé.
Ryktet hade pågått en längre tid, och kom allt närmre efter att Tele2 lämnat.
DDB stod för förlusten av en annan tung kund. Nämligen Försvarsmakten. Under hela 12 år hade de format Försvarsmaktens sätt att kommunicera på.
Uppdraget gick vidare till Volt, som redan andra kampanjen vann Månadens kampanj Print. Om värnplikten återinförs 2018 blir det spännande att följa utvecklingen med kommunikationen.
En av årets mest sensationella upphandlingar var norska Elkjöp-koncernen som bytte byrå efter 43 år. DDB är återigen i huvudfokus. Ett uppdrag som sköttes av Sveriges Annonsörers byråvalskonsulten Max Aperia.
– Det var ett viktigt uppdrag då Elgiganten är Nordens största medieköpare, säger han.