Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Delicato byter byrå efter ett decennium

Publicerad: 6 november 2015, 12:07

Delicato har jobbat med Ogilvy, sedermera INGO, sedan 2005. Tillsammans har de prisats vid flera tillfällen. Men nu har det blivit dags för förändring.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDDB StockholmIngoDelicato

Ogilvy vann uppdraget för Delicato när det stormade som värst år 2005. Då var byrån indragna i skandalen kring den kraschade spelkonsolen Gizmondo, och läget såg väldigt mörkt ut. Två år senare lyckades de med en stor revansch då kampanjen för Delicato belönades med ett Guldägg. De har också kammat hem en 100-Wattare för långsiktig varumärkesvård för sitt konsekventa manér.

Sedan dess har Ogilvy slagits ihop med Grey och bildat INGO, men samarbetet har fortsatt. Fram tills nu - då gottevarumärket väljer att byta byrå.

Skiftet sker i samband med förändringar i Delicatos organisation. Sofia Brandberg har under hösten klivit in som ny markndschef från Danone, och det är hon som är ansvarig för byråbytet.
– Vi har självklart höga ambitioner för Delicato, där vi behöver vårda och utveckla både vårt starka varumärke och vårt erbjudande. Delicato är marknadsledare, men vi behöver höja ribban för att på riktigt agera som en sådan. Valet av DDB ger oss den strategiska och kreativa styrka vi behöver för att lyckas med det, säger hon i en kommentar.

För DDB Stockholm handlar det nu om att skapa en ny era för det välkända varumärket.
– Att få möjlighet att göra en varumärkesresa med ett ikoniskt varumärke som Delicato är naturligtvis jättespännande. Vi kommer att ta ett helhetsgrepp kring strategi, kommunikation och design vilket är ett kvitto på vår övertygelse: fördelen för kund i att jobba integrerat med alla kommunikationsdiscipliner, säger Sofia Björkman, kundansvarig på DDB Stockholm.

INGO:s ecd Björn Ståhl kommenterar kundtappet:
– Jag älskar varumärket och tycker vi har lyckats bra, inte bara genom att positionera Delicato hos svenska folket utan också med den mängd priser vi fått för konceptet. Men ny vd och ny marknadschef – jag har full förståelse för att de vill göra sina egna avtryck. Jag önskar dem och DDB stort lycka till och skickar en passning – ni har mycket att leva upp till.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.