Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

”Den här maskinen är en dödsfabrik”

Publicerad: 24 mars 2014, 10:25

300 000 kvinnor dör varje år i samband med graviditet eller osäkra aborter. Här är B-Reels känslostarka, personifierade, kampanj, på uppdrag av av BETC Paris och Médecins du Monde, mot mödradödlighet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerB-reel

I kampanjen "Names not Numbers" lyfter B-Reel fram personerna i den hemska statistiken.

"Machine of death" är  en installation och en digital upplevelse för att  uppmärksamma att 300 000 kvinnor dör varje år i samband med graviditet  eller osäkra aborter. Kampanjen görs på uppdrag av BETC Paris och  Médecins du Monde.

Maskinen skriver ut ett namn på en verklig kvinna som har dött under förlossningen eller i samband med en osäker abort.

Förbipasserande har därefter 60 sekunder på sig att ta det utskrivna kortet innan det försvinner ner i en behållare. Om någon tar kortet, där det beskrivs metoder för att motverka mödradödligheten, uppmanas de att skriva under och skicka det till lokala beslutsfattare eller till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.

– Den här maskinen är en dödsfabrik. Vi är tvungna att konfrontera denna tragedi, live. Det är svårt att föreställa sig att en kvinnas rätt att välja vad som händer med sin egen kropp idag inte är universell. Om alla namn maskinen producerar landar på skrivbordet hos någon som har nyckeln till förändring kommer installationen att bli ett vapen för frälsning, säger Florence Bellisson, Creative Director på BETC, i ett pressmeddelande.

Cecilia Bernard, Executive Producer på B-Reel:

– Det känns bra att göra ett projekt för ett så gott ändamål, säger Cecilia Bernard, Executive Producer på B-Reel. Médecins du Monde gör ett fantastiskt jobb i att dagligen hjälpa kvinnor över hela världen och när vi såg förslaget kände vi genast att konceptet var så starkt att vi ville vara en del av det.

Se kampanjsajten HÄR.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerB-reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News