Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Deras nya byrå vill göra världen till en bättre plats

Publicerad: 23 Mars 2016, 13:35

Här är trion bakom Manifest PR.

Foto: Rebecka Bjurmell

Manifest PR är den nya byrån som är specialiserad inom hållbarhet och värderingskommunikation. Till skillnad mot andra byråer kommer de att ta ställning – exempelvis för feminism och mot utanförskap.


Ämnen i artikeln:

Manifest PRÅsa BlombergPR-ByråerPrat PR

Åsa Blomberg, Annika Svahn och Martina Johansson utgjorde fram tills nyligen Prat PR:s Göteborgskontor. Men trion bestämde sig för att hoppa av och istället starta eget ihop. För en dryg vecka sedan föddes den nya byrån Manifest PR.
– Vi kände att vi ville vara självbestämmande. Det har sina fördelar att ingå i ett nätverk med huvudkontor i Stockholm, samtidigt har Göteborg sina egna förutsättningar och vi har vårt kontaktnät här. Vi trivs också så himla bra med varandra. Det kändes som en självklar inriktning att göra det själva, säger medgrundaren och partnern Åsa Blomberg.

Manifest PR betraktar inte sig själva som en pr-byrå i mängden.
– Till skillnad mot många andra byråer vill vi ta ställning i olika frågor. Vi vill hjälpa företag hitta sin kommunikativa vinkel ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har värderingar och kommer inte att ta vilka uppdrag som helst. Vi vill jobba med företag som delar våra värderingar, exempelvis att de ser miljö, omsorg och social rättvisa som viktiga frågor. Vi vill göra gott och använda kraften vi har att kunna koppla ihop företag med inflytelserika människor.

Var kommer engagemanget ifrån?
– Det delar vi alla tre på ett personligt plan. Tiden vi lägger ner på arbetet ska kännas rätt på alla sätt.

Feminism är en annan viktig fråga för byrån.
– För oss är det en hjärtefråga. Det handlar inte om att det ska vara våldsam feminism som hatar män. Det handlar om jämlikhet, att kvinnor ska tjäna lika mycket som män och så vidare. Vi har ganska bra nätverk bland inflytelserika feminister och vi ser en möjlighet att hjälpa företag att kommunicera inom det området, säger Åsa Blomberg och fortsätter:

– Det är väldigt många som är feminister, men det kan vara svårt att formulera i kommunikationen. Det kan vi hjälpa till med. Vi är bevandrade i värderingsgrunderna och nätverket. Men om man inte delar jämlikhetstänket är vi inte rätt byrå för kunder eller anställda.

Manifest PR avser göra minst ett samhällsförbättrande projekt per år på pro bono-basis. Dessutom tänker de skänka var tionde vinstkrona till välgörenhet. Var är ännu inte klart.
– Vi tycker att man ska dela med sig och vi vill leva det fullt ut även professionellt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.