Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Designbyråns jätteuppdrag för holländska Albert Heijn

Publicerad: 26 Februari 2015, 07:59

Designbyrån Blink har varit med och utvecklat konceptet för Albert Heijn XL. Lösningen mynnade ut i nästa generations holländska storlivs med fokus på färskvaror, sinnlig inspiration och nya digitala butikslösningar.


Ämnen i artikeln:

Blink

Blink har tidigare arbetat internationellt med kunder som SAS, Electrolux, Marks & Spencer och Interflora. Den holländska kedjans nya storlivs Albert Heijn XL är en modern saluhall där varje färskvarukategori har en egen bemannad station som ligger utspridda likt öar. Tillsammans skapar stationerna ett flödande butikslandskap där kunderna shoppar och  upptäcker någonting nytt.

Kommunikationen har en informativt tilltal som säljer genom att dela passion och kunskap för mat, snarare än enbart genom promotions och reklam. Projektet har varit ett grupparbete  mellan Blink, Albert Heijn och holländska arkitekterna CE.

– Det här är resultatet av över ett års idéarbete där vi ifrågasatt  gamla sanningar och utvecklat nya idéer runt hur konsumenter vill  handla mat nu och i framtiden, Richard Kylberg, grundare och vd på Blink i ett pressmeddelande.

Buck van Der Werf, projektledare på Ahold Holland kommenterar:

– Vi gick till svenska Blink för att vi sökte ett nytt, eget  och nutida visuellt uttryck och sätt att kommunicera genom  butiken. BLINK är nyskapande med en helt egen skandinavisk  twist och gör samtidigt kommersiellt genomförbara lösningar  som levandegör vårt varumärke vid kundmötet . Arbetet  med koncept-utvecklingen har skett under större delen  av 2014 där Blink samarbetat över gränserna med våra  holländska byråer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Blink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.